Tilbud til nye studenter

Av Johanne Høie Kolås

Studenter foran tårnbygningen, august 2020
Studenter foran tårnbygningen, august 2020Foto: Håkon Sparre, NMBU

Som ny student på Realtek har du mye å glede deg til! Vi har mange tilbud som skal hjelpe deg med å få en god start hos oss, både faglig og sosialt.

Overgangen fra videregående til universitetet kan være stor for mange. For at du skal komme raskt inn i studiehverdagen din, har vi flere tilbud til deg som ny student. De tre første ukene på Realtek får du en myk start på studiene dine, gjennom emnet IMRT100 hvis du studerer sivilingeniør eller bachelor, eller PPXP100 hvis du er lektorstudent. Her blir du godt kjent med studentene på studieprogrammet ditt gjennom morsomme og praktiske samarbeidsoppgaver. Er du lektorstudent, går du ut i praksis på en av våre samarbeidsskoler allerede i den tredje uken.

Repetisjonskurs og hjelpetilbud i matte

Både på ingeniørutdanningene og lektorutdanningen vår skal du gjennom flere matematikkemner. Hvis du er litt usikker på mattekunnskapene dine, anbefaler vi at du tar forkurset vårt, MATH007. Dette er et frivillig kurs, hvor du får frisket opp hva du allerede kan, og finner ut hva du må jobbe videre med. Førsteårsstudenter vil også ta en mattetest, sånn at du kan se om du er på det nivået du trenger for å lykkes med studiene dine. Hvis du ikke er helt der ennå, så hjelper vi deg å komme dit, blant annet gjennom disse tilbudene:

• Undervisning på campus gjennom forelesninger, øvinger og kollokviegrupper.
  • Regneverksted hvor mer erfarne studenter hjelper deg med R1 og R2 matematikk.
  • Mentorordning der du treffer erfarne studenter fra ditt studieprogram som kan motivere deg til å delta i sosialfaglige aktiviteter, for eksempel regneverkstedene.
  • «Snublegruppe» ledet av erfarne lektorstudenter for dem som trenger ekstra støtte i MATH100.

Sosiale tilbud

NMBU har Norges mest fornøyde studenter, og noen av grunnene til det kan du lese om på studieliv-sidene våre. Mesteparten av de sosiale aktivitetene skjer her på campus og i regi av de mange studentforeningene. Vi har mange aktive linjeforeninger ved fakultetet, som du kan sjekke ut her. Du kan også titte innom Graskurset i fadderuka, der de fleste av foreningene på NMBU er til stede for å presentere seg.

Alle nye studenter får en fadder, og fadderen din ringer deg før studiestart. På Instagram kan du følge @fadderukarealtek for å se programmet og bli kjent med faddersjefene.

For å skape godt samhold mellom studentene og på tvers av studieprogrammene våre, har vi nylig åpnet Studentenes hus. Dette er en egen bygning kun for Realtek-studentene, hvor du blant annet finner lesesaler, grupperom, masterplasser, kjøkken og faglige hjem for linjeforeningene våre.

Hvis du lurer på noe om studiene, kan du snakke med en av våre flinke studieveiledere.

Vi gleder oss til å se deg til studiestart i august! I mellomtiden kan du bli bedre kjent med oss på Instagram (@realfag_og_teknologinmbu), YouTube eller titte mer rundt her på fakultetets nettsider.