Lærerutdanningen ved NMBU får oppmerksomhet fra UNESCO

Av Johanne Høie Kolås

Fv: Astrid Sinnes fra NMBU, Carlos Tamez Vargas fra UNESCO og Birgitte Bjønness fra NMBU.Foto: NMBU

Lærerutdanningen ved NMBU har siden 2005 hatt som mål å utdanne lærere som kan bidra til bærekraftig utvikling. Det ville UNESCO høre mer om.

På et norgesbesøk i regi av Utdanningsforbundet ble Carlos Tamez Vargas, som leder UNESCOs satsing på lærere frem mot 2030, anbefalt å besøke NMBU for å høre om vårt arbeid med utdanning for bærekraftig utvikling (UBU). På NMBU møtte han Birgitte Bjønness, førsteamanuensis ved institutt for lærervitenskap og utdanning (ILU), og Astrid Sinnes, viserektor for bærekraft og professor ved ILU, som begge har lang erfaring på feltet.

Utdanner lærere som kan bidra til bærekraftig utvikling

Lærerutdanningen på NMBU var den første lærerutdanningen i Norge som begynte å ha UBU som et overordnet fokus. Siden oppstarten i 2005 har vi hatt som målsetting at vi skal utdanne lærere som kan bidra til en bærekraftig utvikling. På NMBUs lærerutdanninger, PPU i realfag og naturbruk og femårig lektor i realfag, er derfor UBU en gjennomgående og naturlig del av studieløpet.

På møtet fikk Carlos Tamez Vargas fra UNESCO høre om hvordan vi innlemmer bærekraft i lærerutdanningen gjennom blant annet studentaktive undervisningsmåter der studentene får kunnskap om og egne erfaringer med hvordan de kan legge til rette for UBU i skolen. Studentene øver for eksempel på sentrale UBU-kompetanser som problemløsning, kreativitet og kritisk tenkning gjennom utforskende arbeidsmåter, fenomenologisk undervisning og stedsbasert læring. Målet er en helhetlig og tverrfaglig tilnærming til UBU. Astrid Sinnes og Birgitte Bjønness fortalte også om samarbeidet med universitetsskolene, forskningsprosjektet UBU i praksis og utviklings- og samarbeidsprosjektet med universiteter i Tanzania og Nepal.

– Det er hyggelig at lærerutdanningen ved NMBU blir lagt merke til som spesielt innovativ når det gjelder vårt arbeid med bærekraftig utvikling. Vi håper på et nærmere samarbeid med UNESCO i fremtiden, sier Astrid Sinnes.

Om utdanning for bærekraftig utvikling

UNESCO definerer utdanning for bærekraftig utvikling som utdanning som oppmuntrer til endringer i kunnskap, ferdigheter, verdier og holdninger for å skape et mer bærekraftig og rettferdig samfunn for alle. UBU innebærer å innlemme sentrale bærekraftige utviklingsspørsmål i undervisning og læring. Det krever også undervisnings- og læringsmetoder som motiverer og gir elevene verktøy til å endre atferd og leve mer bærekraftig. UBU fremmer kompetanse som kritisk tenkning og samarbeid.

De siste årene har bærekraft i utdanningssystemet fått mer oppmerksomhet. I 2020 kom bærekraftig utvikling inn i læreplanene for grunnskolen og videregående, som ett av tre tverrfaglige temaer i fagfornyelsen. I fjor ble det også innlemmet som et krav i universitets- og høyskoleloven, som sier at et av formålene er å bidra til en miljømessig, sosialt og økonomisk bærekraftig utvikling. Internasjonalt har UNESCO en viktig rolle for å sikre at prinsippene for UBU fremmes, blant annet gjennom lærerutdanningssatsingen Utdanning 2030.