Ønsker flere kvinnelige professorer

Av Johanne Høie Kolås

Anne Cathrine Gjærde, dekan på fakultet for realfag og teknologi
Anne Cathrine Gjærde, dekan på fakultet for realfag og teknologiFoto: Gorm K. Gaare

På REALTEK er én av tre professorer kvinner. Nå skal fakultetet lage nye konkrete tiltak for å øke kvinneandelen.

Det er langt flere kvinner enn menn som fullfører høyere utdanning. Også på doktorgradsnivå er kjønnsfordelingen jevn. Tall fra undersøkelsen SheFigures viser at omtrent like mange kvinner som menn fullfører en doktorgrad i Norden. Men så synker kvinneandelen jevnt og trutt, og på professornivå utgjør kvinner omtrent en fjerdedel av professorene. Med andre ord: rekrutteringsgrunnlaget er der, men kvinnene faller fra på vei mot toppstillingene. Hvor blir det av kvinnene?

Innen realfag og teknologi er den skjeve kjønnsbalansen spesielt tydelig. Ved REALTEK er én av tre professorer kvinner. Det gjenspeiler hverken kjønnsbalansen blant de øvrige vitenskapelige ansatte eller studentmassen. Andel kvinnelig studenter er nemlig 46 prosent.

På REALTEK har det blitt gjennomført flere tiltak for å styrke andelen kvinnelige professorer. Det mest vellykkede tiltaket var et opplegg med mentorer og handlingsplaner for å gi det ekstra lille puffet som skulle til for at kvinnelige førsteamanuensiser fikk kvalifisert seg til å bli professorer. Fakultetet har også testet egne letekomiteer for å øke andelen kvinnelige søkere til vitenskapelige stillinger. Selv om dette førte til at flere kvinner ble kvalifisert til professor, har prosentandelen av kvinner i vitenskapelige stillinger vært stabil. Årsaken til det er hovedsakelig at fakultetet har hatt en historisk stor oppbemanning, hvor flere menn enn kvinner er blitt ansatt, ifølge dekan Anne Cathrine Gjærde.

Det som står på agendaen nå er derfor et realt «kvinneløft». Kvinneløftet innebærer tiltak som mer systematisk oppfølging av kvinnelige ansatte når det gjelder karriereutvikling samt det å komme tilbake til jobb etter barselpermisjon. Fakultetet har også begynt å trekke stillinger fra markedet dersom det ikke er kvalifiserte kvinnelige søkere.

– Vi ser på økt kvinneandel i professorstillinger som en viktig del av det å skape mangfold på fakultetet. Noe av det som engasjerer meg som leder innenfor realfag og teknologi, er å skape en kultur for innovasjon og menneskesentrert teknologi. For å skape en slik kultur, er vi avhengige av mangfold. Vi trenger mennesker med ulike perspektiver og erfaringer, og team der man kan utfordre hverandre. I tillegg til andre tiltak eksperimenterer vi nå med å utforme teksten i stillingsannonsene våre slik at dette kommer tydelig frem. Håpet er at det vil medføre at også flere kvinner vil søke, sier Anne Cathrine Gjærde.

Vil inspirere kvinner til å bli professor

Ingunn Burud og Sigrid Gjøtterud er begge professorer ved REALTEK. De er opptatt av at akademia får frem mangfoldet av stemmer, og håper de kan inspirere flere kvinner til å velge en akademisk karriere. Se hva de sier i videoen.