Ny bok: Dimensjoneringsteknikk for ingeniører

Av Johanne Høie Kolås

Dimensjoneringsteknikk for ingeniører omslag
Dimensjoneringsteknikk for ingeniører omslagFoto: Fagbokforlaget

Geir Terjesen, førsteamanuensis ved Institutt for maskinteknikk og teknologiledelse på REALTEK, har skrevet boken Dimensjoneringsteknikk for ingeniører, som skal dekke en del av pensum i maskindesign ved NMBU.

Boken tar utgangspunkt i forskjellige tema som skal gi ingeniøren relevant dimensjoneringskunnskap. Den kopler fasthetslæren til dimensjoneringsteknikken og har en rekke beregningseksempler for å illustrere teorien. For å redusere behovet for tilleggsliteratur er relevante tabeller inkludert i boken.

Dimensjoneringsteknikk for ingeniører er lagt opp slik at den kan brukes på kurs på bachelor- og masternivå, hvor relevante tema kan velges ut. Boken forutsetter forkunnskaper i mekanikk og konstruksjonsteknikk. Den kan også være nyttig som oppslagsverk for praktiserende ingeniører og arkitekter som har behov for dimensjoneringskunnskap.

Se mer informasjon om boken på Fagforlagets nettside.