DIKU roser heldigital sommerskole ved REALTEK

Forskergruppe ved Realtek leverte en så godt utført heldigital sommerskole at DIKU har brukt den som eksempel på hvordan man kan gjennomføre internasjonale arrangementer digitalt.

Sommeren 2020 holdt forskergruppen Biospectroscopy and Data Modeling Group (BioSpec) ved REALTEK en heldigital, tverrfaglig sommerskole for master- og doktorgradsstudenter dedikert til analyse av biologiske og infrarød spektroskopi data.

Sommerskolen har blitt gjennomført tre ganger og er et internasjonalt arrangement. Den ble originalt planlagt fysisk på Ås, men våren 2020 ble planen endret på grunn av koronapandemien.

I stedet for å avlyse ble valget å gjøre sommerskolen heldigital.  Hele 10 stipendiater og fem professorer har sørget for at 25 studenter med ulik faglig bakgrunn fra 15 nasjoner ble introdusert for biologi, spektroskopi, databehandling, og maskinlæring.

Sommerskolen er en del av DIKU-prosjektet Belanoda, og DIKU (Direktoratet for internasjonalisering og kvalitetsutvikling i høyere utdanning) syntes det var så bra utført at de har brukt BioSpec’s sommerskole som et eksempel på hvordan man kan gjennomføre internasjonale arrangementer digitalt.

Hvor deltakerne var lokalisert under sommerskolen 2020
Hvor deltakerne var lokalisert under sommerskolen 2020 Foto: Skjermbilde

DIKU inviterte også BioSpec til et webinar hvor de fikk presentere hvordan den digitale sommerskolen ble gjennomført, og hva de gjorde for å forberede sommerskolen. Den gode utførelsen av sommerskolen kommer av god planlegging og mye informasjon i forkant.

Selve sommerskolen ble styrt fra et studio med forelesninger fra et klasserom på NMBU, i tillegg var det gjesteforelesninger og intervjuer med gjestene.

Sommerskolen ble i hovedsak gjennomført på plattformen Zoom, i tillegg ble Canvas, YouTube og Discord brukt. På BioSpec’s YouTube-kanal ble det postet videoer for forkurs med forelesninger og innleveringer. Studioet ble brukt i samarbeid med læringssenteret ved NMBU, som bisto med all teknisk og nødvendig hjelp gjennom hele sommerskolen.

Studentene ved sommerskolen jobbet i grupper, hvor hver gruppe besto av studenter fra ulike fagområder og universiteter. På denne måten fikk studentene knyttet kontakter og fikk erfaring med å jobbe i internasjonale og tverrfaglige grupper. Studentene fikk også mulighet til å presentere sine master- og PhD-prosjekter på en mini-konferanse.

På den fysiske sommerskolen var det planlagt et sosialt opplegg, og på den digitale sommerskolen ble det også satt av tid til pauser der studentene fikk mulighet til å bli bedre kjent gjennom ulike opplegg.

Under den digitale sommerskolen lærte BioSpec både fordeler og utfordringer med å holde et digitalt arrangement. Det positive er at kostnadene i forbindelse med deltakelse ikke er noen begrensning for studentene, mer bærekraftighet, og mindre organisering av reise- og opphold.

Det som var utfordrende med sommerskolen var at det er vanskelig å skape relasjoner gjennom skjerm, og tidsforskjellen mellom de ulike landene. De har også sørget for å få tilbakemelding fra studentene ved sommerskolen, slik at de vet hva som må forbedres og endres til neste år – sett fra en student sitt perspektiv.

Sommerskolen har vært gjennomført tre ganger:

• 2018: På Ås
  • 2019: I Minsk
  • 2020: Heldigital, organisert fra Ås

Date: June 14th - June 19th 2021
Interested? Sign up for e-mail notifications here!