Lærer verden om fiskeoppdrett

Av Tonje Lindrup Robertsen

Odd-Ivar Lekang letter undervisningsjobben sin med å skrive bok – her rettleder han studenter ved fakultet på realfag og teknologi på NMBU. Foto: Håkon Sparre/NMBU

Fiskeoppdrett er en næring i sterk vekst globalt, og Norge bidrar med kunnskap om hvordan det kan gjøres. Norsk oppdretts-teknologi kan bli en viktig eksportnæring.

Fiskeoppdrett er en av næringene som kan overta oljens plass i den norske økonomien. Du har sikkert hørt det mange ganger før, fra mange forskjellige kilder. Odd-Ivar Lekang er en av dem som gjør det mulig.

– Det er ikke bare produksjonen som blir viktig, men også teknologi og service, konstaterer han.

Skriver læreboken

Lekang er førsteamanuensis ved NMBUs fakultet for realfag og teknologi (REALTEK).

Det globale forlaget Wiley har nettopp gitt ut tredje utgave av boken hans, «Aquaculture Engineering», som kom ut første i 2007.

– Målgruppen er bachelor- og masterstudenter. I tillegg bruker oppdrettere den som oppslagsbok og håndbok, forteller han.

Utviklingen går raskt i oppdrettsnæringen, og over 100 av de drøye 500 sidene i boken er nye.

– Spesielt er det mye nytt på resirkulering av vann. Dessuten er det litt nytt rundt åpne merder, altså merder som ligger lenger ut til havs enn de rene oppdrettsmerdene, sier han.

Resirkulerende systemer

Lekang snakker om RAS-teknologi. Det er en forkortelse for resirkulerende akvakultursystemer.

– Alle anleggene for settefisk og småfisk endres til gjenbruk av vann i dag. Der er det veldig god kunnskap på NMBU. Vi har driftet sånne anlegg i mange år, sier Lekang.

Bak det hele ligger utviklingen der laks begynner å bli interessant i resten av verden:

– Vi ser at det er interesse for å drive oppdrett av laks og bruke norsk teknologi. Det er et av de fremtidige store områdene for Norge. Det er greit å produsere mye laks, men vi har også teknologibedrifter som vil eksportere. Dette er en veldig vekstnæring, sier han og sammenligner med olje.

– Det er ikke bare oljeproduksjonen som er viktig, men også det å lage installasjoner og drive service. Oljeservice er blitt veldig viktig for Norge. Det samme skjer med oppdrett. Produksjonen foregår i Norge, men teknologien kan leveres til alle land. Vi er lengst fremme på teknologien, understreker Odd-Ivar Lekang.

Vokser raskest

Da tenker han ikke bare på laks. Teknologien kan overføres til andre arter. Det er snakk om store penger og mye mat.

– Fiskeoppdrett er den raskest voksende bioproduksjonen i verden. Når verden skal produsere mat, er fisk veldig effektivt. Andre dyr bruker energi på å holde seg oppreist, og så bruker de energi til å holde en høy kroppstemperatur. Det gjør ikke fisken. Den kan bruke mer av energien til å vokse og produsere protein, forklarer han.

Kina har vært desidert størst i verden på fiskeoppdrett, men der brukes det lite teknologi.

– Når lønningene stiger der, må det mye teknologi inn, og på det området er Norge best i verden, gjentar Lekang.

Piratkopiert

Han har også opplevd detaljerte spørsmål i Kina, forsøk på å finne ut av forretningshemmeligheter og ren kopiering av norsk teknologi.

– Tidligere versjoner av boken min kan du få kjøpt på gaten i Kina til en billig penge. Piratkopiert, forteller han. Akkurat den delen er nok verst for forlaget, som bruker mye ressurser på å få produsert og gitt ut boken.

Selv skriver Odd-Ivar Lekang bok mye av hensyn til seg selv, hevder han – for å lette sin egen jobb som foreleser. Når han først har samlet kunnskapen og skrevet bok, kan han bruke den mange ganger, og skrivingen sørger for at han kan emnet godt.

– Du tar en tung investering når du skriver, så får du igjen for det i mange år etterpå, smiler han.

Lærebok om oppdrett

• Odd-Ivar Lekang: Aquaculture Engineering, 3rd Edition.
  • Wiley-Blackwell.
  • 544 sider.
  • ISBN: 978-1-119-48901-6

Les mer om studier i Aquatic Food Production - Safety and Quality (AQFood)