Samarbeid om utdanning for bærekraftig utvikling mellom NMBU og videregående skoler

Av Carl-Martin Nymark

Undervisning om bærekraftig utvikling
Undervisning om bærekraftig utviklingFoto: Ingrid Eikeland

Videregående skoler i Akershus satser på utdanning for bærekraftig utvikling i samarbeid med NMBU. Høsten 2017 inngikk NMBU og Akershus fylkeskommune en avtale om samarbeid mellom universitetet og fire videregående skoler - Frogn, Hvam, Ski og Ås.

RealTek og AFK har etablert fire universitetsskoler i Akershus fylkeskommune fra høsten 2017 til høsten 2021. De fire universitetsskolene er Frogn vgs., Ski vgs., Hvam vgs. og Ås vgs. Målet med universitetsskoleordningen er et gjensidig forpliktende samarbeid med de aktuelle skolene og læererutdanningen ved NMBU. Det etableres et tettere samarbeid mellom NMBU, skoleeier AFK og skoleledelsen, lærere og elever ved disse fire universitetsskolene, med vekt på forskning og utvikling av læererutdanning og undervisning i skolene innen utdanning for bæerekraftig utvikling.

Les mer om ideene som førte til dette prosjektet i denne artikkelen og hvordan samarbeidet utspiller seg på en av skolene, Ski Vgs., i form av deres prosjekt TUBU - tverrfaglig prosjekt for bærekraftig utvikling.