Miljøkameratene fra NMBU med kreativ biogassmodell

Av Kristine Løwe

Oslo Kommune kåret NMBU-studentene bak "Miljøkameratene" til vinnere av en idékonkurranse hvor de designet en interaktiv biogassmodell. Nå skal den bygges.

NMBU samarbeider med Oslo Energigjenvinningsetat om en egen dag i Oslo med fokus på resirkulering i Oslos miljøhovedstadsår.

I den forbindelse ble det gjennomført en idekonkurranse blant NMBUs studenter til en demonstrasjonsmodell som skal vise prosessen fra matavfall til biodrivstoff og gjødsel til korn.

Modellen skulle både være interaktiv og vise prosessene på en lett og forståelig måte, og skal vises til besøkende og lånes ut til arenaer Oslo Energigjenvinningsetat mener er viktige å være synlige på.

Modellen skal også være med på ulike arrangementer i miljøhovedstadsåret. Eik Ideverksted har hjulpet med gjennomføringen.

Det kom inn flere spennende forslag fra NMBUs studenter og Oslo kommune har kåret en vinner: "Miljøkameratene" Johannes Hildre Spilling og Svein Gjerdåker, begge studenter ved NMBUs Fakultet for realfag og teknologi. Premien var på kr 3000,-.

Oslo Energigjenvinningsetat tok en prat med den ene kameraten, Johannes Hildre Spilling, mens kamerat Svein Gjerdåker var på reise. Saken fortsetter under bildet.

Fra venstre: "Miljøkameratene" Johannes og Svein med bilde av modellen som de vant konkurransen med. Foto: Cecilie Bjørnethun

Hvilket studium går du på?

– Jeg tar en bachelor i geomatikk.

Fremtidig drømmejobb?

– Jeg ønsker å undersøke mulighetene for å gå inn i en bistandsrettet jobb med fokus på etablering eller oppdatering av kart via fotogrametri.

Hva var det som lokket med konkurransen?

– Det var litt tilfeldig. Den andre miljøkameraten, Svein, spurte om jeg ville være med å brainstorme litt rundt konseptet. Det er lenge mellom hver gang man får trent de kreative musklene, så jeg kastet meg med.

Hva var den største utfordringen med å lage forslaget?

– Å tenke praktisk, vil jeg si. Idéene satt løst, og vi var på god bølgelengde med hverandre i forhold til konseptet. - Men så har ikke jeg erfaring med det faktiske arbeidet med å sette sammen modellen, gjøre den mobil, sørge for at den tåler å stå for seg selv uten oppsyn og fungerer slik som den skal. Strømforsyning, instrumentfølsomhet, temperaturforhold. Slike ting synes jeg er vanskeligere å tenke på, enn rent visuelle ting og konsept. Er nok utstyrt med en designhjerne heller enn ingeniørhjerne, kanskje...

Hva var vanskeligst å forstå med biogassprosessen?

– Skal jeg være ærlig så vet jeg ikke om jeg helt forstår den fortsatt! Altså, vi har laget en modell som bruker visuelle grep for å forklare et forenklet prosessforløp, uten å gå inn i de dypere kjemiske nivåene. Så sånn sett er jeg jo som folk fl est som kommer og ser modellen, hvor forkunnskap om biogassprosessen ikke er et nødvendig kriterium.

Hvordan var det å vinne?

– Det er selvsagt veldig hyggelig. Jeg synes vi kom opp med et bra konsept som hadde noen gode grunnidéer om kretsløpet som kom frem i utformingen av modellen, i tillegg til å være enkel å interagere med, så jeg er stolt av det.

All ære til Svein for å ta styringen underveis. Han innrømmer det kanskje ikke selv, men han er den miljøeste av miljøkameratane. (‘Alle miljøkameratar er like, men nokon miljøkameratar er likare enn andre’, som det heter i Animal Farm), ha ha.

Hva brukes pengepremien til?

– Hehe, ja, det var det, da. Jeg får benytte muligheten til å takke for den! Jeg brukte deler av pengepremien på en veldig forsinket julegave til min tålmodige kjæreste