Aktuelle forskningsprosjekter | |
Prosjektnavn og kontaktperson |
Beskrivelse |
Inquiry-based learning in mathematics education Margrethe Naalsund, Marte Bråtalien og Joakim Skogholt |
Inquiry-based learning and teaching of calculus in continuing education for in-service teachers. |
Utdanning for bærekraftig utvikling i praksis Astrid Sinnes og Birgitte Bjønness |
Det overordnede målet er at skoler og lærerutdanning sammen skal utvikle en praksis som fremmer utdanning for bærekraftig utvikling. |
Skolebasert kompetanseutvikling Mette Nordby |
Grunnforskning innen ulike temaer. |
Universitetsskoleprosjektet NMBU – Akershus fylkeskommune Ingrid Eikeland |
Fire universitetsskoler i Akershus fylkeskommune Frogn vgs., Ski vgs., Hvam vgs. og Ås vgs. har som mål å forske på og utvikle lærerutdanning og undervisning i skolene innen utdanning for bærekraftig utvikling. |
The Phenomenology of Audial Experience Edvin Østergaard |
The Phenomenology of Audial Experience» connects science (especially acoustics), music and musical composition, and philosophy of science in an aesthetic learning process. |
Realfag for yrkesfagelever Mette Nordby og Gerd Johansen |
Prosjektet ser på fagfornyelsen, læreplanene som innføres fra 2020, som gir et spennende skifte for hvordan realfagene skal tenkes inn som en del av yrkesfaglig opplæring. |
Erling Krogh, Sigrid Gjøtterud, Birgitte Bjønnes, Astrid Sinnes og Linda Jolly. |
Innovations in teaching and learning through contextualized approaches to increase the quality, relevance and sustainability of education in Nepal. An education for development project in collaboration with Tribhuvan University of Nepal. |
UBUN Linda Godager, Iren Abrahamsen, Elise Bergli og Birgitte Bjønness |
Utdanning for bærekraftig utvikling i naturfag. Vi ser på ulike temaer fra fysikk, kjemi og biologi og hvordan kunnskap fremmer utdanning for bærekraftig utvikling. Det vil være fokus på refleksjon rundt de utfordringer jorda og menneskene står overfor, samt hvordan undervisning for bærekraftig utvikling kan utvikle elevenes handlingskompetanse. |
Gudrun Jonsdottir |
Målet for prosjektet er utforsking av mangfold i det urbane naturfagrommet. Prosjektet er todelt: 1. Klasseromsforskning der elevmangfold, identitetsarbeid og andregjøring (othering) i møtet med skolens naturfag utforskes 2. Elevmangfold som tema i lærerutdanning |
Yrkesdidaktikk i naturbruk Erling Krogh |
Naturbruksdidaktikk innen naturbasert produksjon og naturbasert aktivitet |
Ph.d.-prosjekt: Offentlig sektor ph.d. i samarbeid med Oslo kommune (UDE) Morten Munthe |
Forsking av elever som tar R1 og R2 ved å lære programmeringsspråket Python.
|
Ph.d.-prosjekt: Offentlig sektor ph.d. i samarbeid med Akershus fylkeskommune Øyvind Mathisen |
Læreplanfornying - Forskning på undervisning av teknologi i et bærekraftsperspektiv. |
Ph.d.-prosjekt: Utdanning for bærekraftig utvikling i naturbruk Kristian Bergesen |
Utvikling av didaktisk teori og praksis for bærekraftig utvikling gjennom samarbeidende aksjonsforskning
|
Ph.d.-prosjekt: Utdanning for bærekraftig utvikling Anders G. Søraunet |
Prosjektet er rettet mot bærekraftig bruk av vann i skolen. Formål er å videreutvikle skolen som bærekraftig enhet og utvikle elevenes forståelse av vann som ressurs. |
Ph.d.-prosjekt: Inquiry-based learning in continuing professional development in mathematics Marte Bråtalien |
The project seeks knowledge of how a continuing professional development program can support mathematics teachers in experiencing, developing and implementing inquiry-based practices.
|
Skolehager Erling Krogh, Linda Jolly, Mathias Lehrmann og Marianne Leisner |
Skolehager som læringsarena innen ulike fag og utdanning for bærekraftig utvikling |
TRANSTIKK – Transfaglig undervisning og læring i master i Urbant Landbruk Sigrid Gjøtterud |
Hvordan kan urbant landbruk bidra til en bærekraftig fremtid? NMBU har tatt utfordringen med å utvikle et masterprogram som kan bidra til den nødvendige kompetansen for å møte behovet for handling. |
Studentaktiv læring i høyere utdanning Linda Helen Godager, Runa Rørtveit, Iren Øvre Abrahamsen, Martine Charlotte Liland |
Vårt fokus er utvikling av studentaktive læringsformer i høyere utdanning, og effekten dette har på læring. |
Dokumentasjon og utvikling av pedagogisk praksis på EIK Lab Rasa Holen |
PhD-prosjektets objekt – pedagogisk praksis i EIK Lab - som er et godt eksempel på en nedenfra og opp pedagogisk innovasjon som svarer opp studentenes interesser og arbeidslivets behov. |
Lærerkompetanse i bærekraftig utvikling Linda Helen Godager, Iren Øvre Abrahamsen, Elise Bergli |
Utdanning for bærekraftig utvikling er en utdanning som har som mål å utdanne mennesker som kan bidra til et mer bærekraftig og rettferdig samfunn for alle (United Nations Educational & Organization, 2014). |
Avsluttede prosjekter | |
Erik Knain |
Elever som forskere i naturfag |
Astrid Sinnes |
SUSTAIN |
Samarbeidslæring og hverandreevaluering Linda Godager |
Målet med prosjektet var å teste ut et nytt system for studentaktiv læring i kurs med mange studenter i form av samarbeidslæring, samt å teste hverandrevurdering som vurderingsform. |
IKT som brobygger i praktisk-pedagogisk utdanning Hans Erik Lefdal |
Bruk av LMS – streaming video, chat og diskusjonsgrupper i synkron og asynkron undervisning fra 1999 - 2006 |
Merethe Frøyland, Dagny Stuedahl, Ingrid Eikeland og Elisabeth Iversen |
UtVite-prosjektet studerte vitensenter som læringsarena. Følgende tre fokusområder var sentrale i prosjektet; 1) vitensenter som læringsarena, 2) engasjement og rekrutering til realfag, 3) utvikling av refleksjonspraksis. Prosjektet resulterte blant annet i en bok, UtVite-modellen. |
KoSDEM Margrethe Naalsund |
Kompetanse, samarbeid, differensiering og engasjement i matematikkutdanningen – fra grunnskole til universitet. |
Published 20. november 2019 - 13:48 - Updated 4. januar 2022 - 14:55