Forskningsinfrastruktur, laboratorier og verkstedstjenester på REALTEK

Anne Willumsen i labforsøk på VA-teknisk forsøkslaboratorium ved NMBU.
Anne Willumsen i labforsøk på VA-teknisk forsøkslaboratorium ved NMBU. Foto: Gisle Bjørneby, NMBU

Tilgang på instrumenter, laboratorier og verksteder muliggjør store deler av forskningen og undervisningen ved REALTEK. Her er en oversikt over noen av laboratoriene og verkstedene våre.

For generelle spørsmål om forskningsutstyr, laboratorier og verkstedstjenester kontakt leder for tekniske fellestjenester ved REALTEK: Arnstein Moe.

Verkstedstjenester:
Ved hovedverkstedet undervises det i verkstedteknikk og det ytes bistand til masteroppgaver. Kontakt Øyvind Hansen

Elektronikktilpasninger, måle- og loggeapplikasjoner til forskningsutstyr. Kontakt Marko Jakovljevic .

Laboratorier:

Vannkvalitet
Laboratorium for vannkvalitet.
Kontakt Lena Oksdøl Foseid.

VA - Rensing
Laboratorium for testing av renseløsninger for kloakk og avløpsvann.
Kontakt Arve Heistad.

Energi
Energilaboratoriet består av flere mindre laboratorier hvor det undervises i og forskes på fornybar energi. Her tilbys også omvisning og laboratorieøvelser for skoleklasser.

Sensorer
REALTEK har RGB-, IR- og hyperspektrale kameraer, FTIR-mikroskop, droner og bildebehandlingssoftware.

Geomatikk
GPS utstyr og konvensjonelt landmålingssutstyr. Gravimeter.

Meteorologiske data for Ås - BIOKLIM (tidligere FAGKLIM)

NMBU har egen værstasjon med måleserier tilbake til 1859. Her kan du også se vær- og strålingsdata fra NMBU i sanntid.