Maria Ystrøm: Avdelingsingeniør i NVE

Maria Ystrøm (25) jobber som avdelingsingeniør i Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) i Oslo.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
- Jeg jobber i konsesjons- og tilsynsavdelingen i NVE, seksjon for vassdragskonsesjoner. Arbeidsoppgavene går for det meste ut på konsesjonsbehandling av søknader om småkraftverk. I vår- og sommersesongen blir det derfor befaringer i felt for å se på de omsøkte prosjektene. NVE har et bredt fagmiljø, og det er gode muligheter for å delta på seminarer og kurs og holde seg oppdatert på det som skjer på vann- og energifronten.

Hvorfor valgte du å studere på UMB?
- Jeg gikk studieretning naturbruk på videregående skole, og det ble derfor klart for meg ganske tidlig at jeg ville velge en ”grønn” utdanning. Derfor var Ås et naturlig valg. I tillegg hadde jeg hørt mye bra på forhånd om Ås som studiested.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved UMB?
- Jeg tror at den naturfaglige utdanningen på Ås, i kombinasjon med samfunnsfag som økonomi og juss, gjør at man er skikket til å se ting fra flere sider, veie ulike interesser mot hverandre og ta beslutninger som er samfunnsmessig gunstige. Det er viktig i den jobben jeg har nå.

Råd til kommende studenter?
- Vær aktiv og knytt kontakter mot arbeidslivet mens du studerer, gjennom praksisarbeid og masteroppgave. Jeg skrev masteroppgaven min på oppfordring fra NVE. Det gjorde det lettere da jeg skulle søke jobb etterpå.