Siri Solem: Masteroppgave på hjort

Siri Solem (29) fra Midtre Gauldal i Sør-Trøndelag jobber som førstekonsulent hos reindriftsagronomen i Nord-Trøndelag.

Kan du fortelle litt om masteroppgaven din?
- Jeg skrev om habitatpreferanse og trekkadferd hos hjort i innlandet. Hadde 3 ukers feltarbeid sommeren, hvor jeg foretok habitatregistreringer på GPS-merket hjort i Østerdalen. Masteroppgaven min var nok mye av grunnen til at jeg fikk jobben jeg har i dag.

Hvorfor valgte du å studere på UMB?
- Jeg gikk mine tre første år på HINT i Steinkjer. For å få mastergrad i naturforvaltning var UMB og Ås en naturlig fortsettelse, for å få den graden jeg ønsket å oppnå. Samtidig har jeg tidligere hørt om et stort og godt fagmiljø som jeg syntes det kunne være interessant å bli en del av.

Hvordan har det vært å studere på UMB?
- Studietida på Ås har vært bra. Når det gjelder det faglige, var det utrolig mye fag å velge mellom, samt at det er et faglig sterkt miljø. Utrolig bra var det også at man kunne velge på tvers av studieretninger, slik at man fikk enda flere valgmuligheter til å forme sin egen utdannelse. Jeg har valgt både vilt- og fiskefag, skogfag og landbruksfag, arealfag og juss.

Siri forteller videre:
- Det sosiale har vel likevel vært det beste med studietida på Ås. Og da vil jeg spesielt trekke frem Trøndernes fagforening som har vært med å gjøre studietida på Ås helt fantastisk. Dette er en forening for trøndere som er gjort, påtenkt og født i Trøndelag. De har ulike arrangementer i foreningens regi. UKA er også et flott arrangement, der en blir godt kjent med andre studenter i et arbeidsfellesskap. Jeg har også vært med på basketball og deltatt litt i orienteringsgruppa på Ås. I tillegg skjer det mye både midt i uka og i helgene; ulike kurs, konserter og interessante diskusjonsforum.