Kamilla Anette Kjølberg: Genøkolog

Kamilla Anette Kjølberg (27) har for tiden fire ulike jobber innen feltet genøkologi.

Kan du fortelle litt om jobbene dine?
- Jeg jobber i et engasjement i Genøk (Norsk institutt for Genøkologi), der jeg deltar i et prosjekt om beslutningstakning i situasjoner med usikkerhet og eksperters rolle i denne sammenhengen. I tillegg er jeg i et vikariat som fungerende prosjektleder for et internasjonalt kurs i Biosafety. Jeg arrangerer forskerkurset Quality in Nature and Technology for Senter for vitenskapsteori, Universitetet i Bergen, og jeg er redaktør for Gennytt (Grønn Hverdag), et elektronisk nyhetsbrev om bioteknologi i landbruket.

Kamilla forteller videre:
- Mine nåvræende jobber gir meg mulighet til, på ulike måter, arbeide med de utfordringene nye teknologier, som genteknologi, skaper for norsk og internasjonal miljøforvalting.

Hvorfor valgte du studere på UMB?
- Jeg valgte studere Naturforvaltning fordi jeg var opptatt av forholdet mellom natur og mennesker.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved UMB?
- Studiet ved UMB har gitt meg en innføring i både naturvitenskapelige fag og samfunnsvitenskapelige fag. Dette er svært nyttig for det arbeidet jeg gjør nå.

Råd til kommende studenter?
- Benytt deg av muligheten til sette sammen en unik kombinasjon av fag fra ulike institutter!