Kristin Viko Rasmussen: Jeg lager klimaregnskap

Av Brage Monsen

Kristin Viko Rasmussen har en mastergrad i fornybar energi. Nå jobber hun som rådgiver i CO2focus, hvor hun jobber med å lage klimaregnskap for andre selskaper.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
Jeg har nylig begynt i jobb, og er som mange andre naturvitere rådgiver. Jeg er rådgiver innenfor energi- og klimaregnskap, og jobber i et lite firma, CO2focus, som er ledende i Norden på nettopp det. Vi har kunder fra offentlig og privat sektor, fra små bedrifter til store konserner. Jobben min består i å ha kontakt med kunden (ofte miljøansvarlig i virksomheten), og få samlet inn deres data på aktiviteter som medfører klimautslipp. Typiske aktiviteter er transport, energibruk, avfall, flyreiser og andre produkter. Deretter analyserer jeg dataene, og leverer dem energi- og klimaregnskap. Vi har også andre oppdrag, som innføring av miljøledelse, sertifisering og annet miljørelatert arbeid.

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
Jeg ønsket å studere et sted hvor jeg fikk utvidet mitt perspektiv. Ved NMBU har jeg et bredt spekter av fag med studenter fra forskjellige disipliner. Hver dag møter jeg nye folk, har spennende diskusjoner og får nye perspektiv på min utdanning. Studiemiljøet er også viktig, og jeg opplever miljøet ved NMBU som et av Norges beste!

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
Ved NMBU får du en solid utdanning som oppmuntrer deg til å tenke selv, se det store bildet og arbeide for en mer bærekraftig verden. Vi har små klasser som gjør det mulig å stille spørsmål og diskutere med forelesere og professorer, det gir økt innsikt i faget. Det beste med studier ved NMBU er det fantastiske mulighet du har til å engasjere deg i organisasjoner ved siden av studiene! På Ås finnes noe for en hver smak, og organisasjonslivet gir ferdigheter du vil nyte godt av i arbeidslivet. Jeg har hatt god nytte av evnen til å samarbeide og skape resultater med alle typer folk fra forskjellig fagretninger.

Har du noen råd til kommende studenter?
Benytt deg av muligheten til å ta en solid og allsidig utdanning ved NMBU, møt mennesker og dra på utveksling. Kos deg med studiene, og ikke tenk for mye på hvilke fag du skal og ikke skal ta. Det viktigste er at du tar fag du lærer av, det gir deg en kompetanse du kan og vil bruke i arbeidslivet.

Ønsker du også å studere Fornybar energi?

Her finner du mer informasjon om bachelorgraden i fornybar energi. Du kan søke om opptak hos Samordnaopptak.no, søknadsfrist 15. april. Søknadsalternativ 192 835.

Her finner du mer informasjon om mastergraden i fornybar energi. Du kan søke om opptak via søknadsweb, søknadsfrist 1. juni.