Pengedryss til skogfagsstudenter

Av Cathrine Glosli

Landbruks- og matminister Jon Georg Dale delte ut sju stipend på 50.000,- kroner til studenter fra skogfagstudiet ved NMBU. Foto: Landbruks- og matdepartementet

Den 24. november delte landbruks- og matminister Jon Georg Dale ut 350.000 kroner i stipend til 7 skogfagsstudenter. Simen Løken fra Trysil fikk pris for å ha levert kullets beste masteroppgave.

– Skognæringa er en viktig næring for Norge både historisk og i tiden som kommmer. Masterstipendene bidrar til å rekruttere studenter til skogfagstudiet, og dermed sikre riktig og god kompetanse som skognæringa har bruk for i framtida, sier landbruks- og matminister Jon Georg Dale.

Stipendene deles ut av Skoglauget som er en forening som består av ulike bedrifter og aktører fra skognæringen i Norge.

Store summer
Masterstipendet er på 50 000 kroner til hver av de seks studentene. Stipendet deles ut til den beste halvdelen av kullet ved fullført mastergrad i skogfag. De aktuelle kandidatene velges ut fra gjennomsnittskarakteren fra masteroppgaven og alle emner som er inkludert i mastergraden. Det er et kriterium at graden har vært fullført på normert tid.

De seks masterstipendene for 2016 gikk til:

Halldis Linde Lie
Lars Halvor Bjørbæk
Bente Husby
Andreas Furnes Fjærli
Martin Bråthen
Henrik Tvengsberg

Beste masteroppgave
I tillegg til disse masterstipendet, ble det også delt ut et stipend på ytterligere 50.000,- kroner til årets beste masteroppgave. Den gikk til Simen Løken for oppgaven "Effekt av markberedning, næringsstatus og kortdagsbehandling ved planting av gran". Om oppgaven skriver juryen blant annet følgende:

"Relevans for næringen (tema) er fremfor alt basert på at riktig markberedning i mange tidligere undersøkelser har vist seg å fremme etablering og vekst av granplantene, samt å redusere snutebilleskadene. I
tillegg kan plantekvaliteten ha stor betydning. Markberedning blir i Norge brukt i økende omfang i sammenheng med granplanting og forskjellige metoder er under utprøving. Forskningsresultater kan i denne
situasjonen bidra med relevant og nødvendig kunnskap til skogbruket.

(...)
Løken har vist gode analytiske evner og har brukt potensialet som lå i datamaterialet fullt ut. Konklusjonene er basert på solide analyser og demonstrerer derved høy forskningskvalitet.Løken formidler temaet, metoder, resultater og konklusjoner på en lett forståelig måte med et dertil passende språk. Bruken av fagspråket er på et nødvendig høyt nivå, uten derved å redusere tilgjengeligheten av konklusjonene."

Les hele juryens begrunnelse her (pdf).

Simen Løken vant 50.000,- kroner for beste masteroppgave i skogfag 2016. Han har nylig startet som rådgiver for skog og vilt i kommunene Eidsberg og Trøgstad. Foto: Landbruks- og matdepartementet

God kombinasjon av teori og praksis
– Simen har vært en glede å ha som masterstudent, sier veileder professor Line Nybakken.
– Han har mye praktisk erfaring, og var veldig selvgående i planlegging og utføring av feltarbeidet. Han har imponert meg i evnen til å diskutere resultatene sine opp mot gjeldende kunnskapsstatus: dette er jo det de fleste studenter sliter mest med, men Simen har gjort dette strålende!