Aktiv Norgesferie er trendy

Av Mette Risbråthe

Stadig flere ønsker actionfylt ferie.
Stadig flere ønsker actionfylt ferie.Foto: Jan Heggem

Vil du være trendy i ferien, velger du ikke 14 dager på ei solseng. Nå er det action fra sykkelsetet, i kajakk eller langs klatrestier – såkalte Via Ferrata – som gjelder.

– Ja, vi ser at folks friluftsvaner endrer seg. Tydelige trender som kommer fram i en rapport fra Norsk institutt for naturforskning (NINA) om friluftslivets status og utfordringer, er at folk søker det vi gjerne kaller moderne aktiviteter. Noen av de aktivitetene som øker mest, er ro- og padleturer, terrengsykling og toppturer, forteller Knut Fossgard.

Han er forsker ved NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet, og tilknyttet forskningsprosjektet BIOTOUR. Forskningen ser på reiselivet i den nye bioøkonomien og hvilke muligheter og utfordringer som de nye friluftsaktivitetene skaper.

– Folk ønsker seg en aktiv ferie, men de vil også i økende grad at den skal være tilrettelagt. Vi ser at flere og flere turiststeder svarer på folks ønske om actionferie i trygge rammer ved å tilby for eksempel terrengsykling langs graderte løyper eller klatring i parker eller langs tilrettelagte klatrestier, sier Fossgard.

Terrengsykling er en fin actionaktivitet for hele familien.
Terrengsykling er en fin actionaktivitet for hele familien. Foto: Hans Martin Nysæter, Destinasjon Trysil

Fra stridssti til sikre klatreruter
Sistnevnte aktivitet er en forholdsvis ny trend her hjemme. Den går ut på at fjellet utstyres med klatrestier der faste sikringer som stålwire, bøyler, stiger og broer sørger for at selv en ukyndig klatrer trygt kan innta fjellet. De første Via Ferrata-rutene ble bygd i Dolomittene i Italia under første verdenskrig for å sikre soldatene bedre og tryggere framkommelighet. I fredstid ble de faste anordningene så gjort om til stier som gjør klatrefjell tilgjengelig også for dem som ikke klatrer.

– I Norge er det etablert Via Ferrata-ruter i blant annet Hemsedal, Leksvik, Lom, Odda, Stryn, Valle i Setesdal og Åmli. De aller fleste stedene er det mulig å leie med seg guide og sammen velge vanskelighetsgrad og lengde. Dersom jeg skal komme med ett tips til familier i år: Prøv en Via Ferrata tilpasset familiens ambisjoner, sier Fossgard.

Mens den tradisjonelle klatringen ikke etterlater seg spor fordi alt sikringsutstyr fjernes etter hvert som klatrerne beveger seg framover, bryter Via Ferrata-installasjonene med den tradisjonelle tanken om uberørt natur.

– De tilrettelagte rutene er heller ikke gratis for alle, slik som den tradisjonelle klatringen, men tilgjengelig kun for dem som har kjøpt billett. Dette er forhold vi skal se nærmere på i forskningsprosjektet, sier Fossgard.

Opplevelser blir stadig viktigere for folk i ferien.
Opplevelser blir stadig viktigere for folk i ferien. Foto: Ernst Riha

Fra bukt til bukt
Billett trenger du imidlertid ikke dersom du kaster deg på en annen, økende trend: Havkajakkpadling. Fra 2001 til 2011 økte nemlig ro- og padleturer med 11 prosent.

– Kajakkpadling som aktivitet øker, og populære aktiviteter blir ofte til produkter. Langs kysten gjøres nedlagte fyr om til overnattingssteder. Likevel ser vi at for eksempel Sørlandskysten har relativt få overnattingsmuligheter for padlere. Tett bebyggelse gjør at det flere steder er vanskelig å slå opp telt, og de alternative overnattingsstedene som kunne muliggjøre hytte-til-hytte-ferie i kajakk, er foreløpig forholdsvis få. Det blir interessant å se hvilke konsekvenser dette har for reiselivsaktører i disse områdene, sier Fossgard.

Selv har forskeren de siste årene saumfart Kragerøskjærgården og plottet inn overnattingssteder for sommerens kajakkturer.

Sykling for alle

Hvis det ikke frister med en luftig fjelltur eller padling i ferien, hva med terrengsykling?

– Terrengsykling er trendy og hadde i likhet med ro- og padleturer en økning på 11 prosent, fastslår Fossgard.

Skibygda Trysil så tidlig muligheten for å trekke folk til tilrettelagte sykkelstier i sommerhalvåret. For 4-5000 kroner kan en familie på to voksne og to barn leie sykler i to døgn og få en totimers guidet tur, der de blant annet kan få lære litt om grunnleggende teknikk.

– Også på Geilo er de i gang med å bygge ut og i Valdres skal de i gang. I tillegg til havkajakkpadling skal jeg i år også teste terrengsykkeltilbudet på Geilo, sier Fossgard.

Han mener utstyrsrevolusjon er hovedårsaken til at stadig flere vil innta naturen fra sykkelsetet.

– I dag finnes det lette og forholdsvis rimelige sykler som er egnet til å kjøre trygt nedover, selv i bratt terreng. Med godt utstyr og tilrettelagte løyper etter nivå kan både store og små trygt innta naturen fra sykkelsetet, sier Fossgard.

Drømmer du om trendy ferie i norsk natur, men har høydeskrekk, føler deg ustø i en havkajakk og misliker svett rygg og melkesyre? Fortvil ikke: Trysil og Geilo tilbyr i sommer utleie av el-sykler til bruk på tilrettelagte stier og grusveier.

God sommer!