Mariken Kjøhl: Økolog med engasjement

Av Cathrine Glosli

Mariken Kjøhl har en mastergrad i økologi fra NMBU. I dag har hun en variert jobb som fylkeskoordinator i Forum for Natur og Friluftsliv. Politiske bålsamtaler, allemannsrett og natur- og friluftslivsverdier er noen stikkord av det hun arbeider med i det daglige.

Kan du fortelle litt om din nåværende jobb?
I dag jobber jeg som fylkeskoordinator i Forum for Natur og Friluftsliv (FNF) i Telemark. Forumet er et samarbeidsnettverk mellom de største natur- og friluftsorganisasjonene i fylket, bl.a. Telemark Turistforening, 4H Telemark, NJFF Telemark og Naturvernforbundet i Telemark. I jobben skal jeg være et kontaktledd mellom de frivillige organisasjonene, politikere og offentlig administrasjon. For å nevne noen spesielle og artige arbeidsoppgaver ved siden av de vanlige kontordagene har jeg sovet ute under stjernene med politikere og ledet en politisk bålsamtale under Friluftslivets År, blitt med på en TV-serie om skjærgården i Telemark for å snakke om allemannsretten og demonstrert mot steinbrudd i bymarka i Porsgrunn. Hovedmålet med jobben er å løfte natur- og friluftsverdiene i fylket og sikre viktige arealer ved å få til et godt samarbeid.

Hvorfor valgte du å studere på NMBU?
Etter en bachelor i naturforvaltning og et år med pedagogikk ved Høgskolen i Telemark kjente jeg på en intens eventyrlyst. Jeg ville gjøre noe nytt og spennende, og søkte meg derfor til masteren deres i tropisk økologi. Der møtte jeg et faglig utfordrende og internasjonalt studentmiljø. Undervisningen kunne en dag handle om termittenes viktig rolle i økosystemet og en annen dag om konflikten mellom elefanter og bønder. Feltarbeidet mitt derimot ble lagt til et helt annet miljø enn i en tropisk jungel.  Jeg valgte å skrive om pollinering og frøproduksjon hos engsoleie og havnet derfor på det sydligste stedet i Europa med arktisk miljø: Finse.

Hvilken nytte har du hatt av utdanningen du tok ved NMBU?
All utdanning og erfaring ved siden av har vært nyttig. Ås er en smeltedigel av samfunnsengasjerte folk fra hele verden med et brennende engasjement for natur og miljø. I Ås traff jeg mennesker i undervisningen, i studentlivet og i det politiske arbeidet som ga meg verdier og holdninger jeg bærer med meg i jobben jeg har i dag.

Råd til kommende studenter?
1- Ikke vær redd for å velge med hjertet! Interesse for faget gir motivasjon og engasjement.

2- Vær åpensinnet og ta del i det internasjonale studentmiljøet! Det er lærerikt å bli kjent med studenter fra andre land og du kan risikere å få fryktelig mange venner.

3- Bli med i en linjeforening ved INA og/eller studentforening. Noen av mine beste venner fra studietida ble jeg kjent med i studentkoret NGA og i studentstorbandet.

Noen ganger må også en økolog være høylytt.
Noen ganger må også en økolog være høylytt. Foto: Privat