Aktuelt fra Anne

Forhåndsbestill signert ny bok!

Jeg har skrevet ny bok! «PÅ NATURENS SKULDRE» handler om mitt møte med et neshorn i Dublin, om kreftmedisin fra urskogen, om Hemingways troféfisk, om bytrær som demper flom, om selvlysende sopp på Mørekysten, om guano, Star Wars og skjønnheten i en råtten trestamme. Og mye mer. Dette er en bok om NATURGODER, om alle artene som gir oss mat, medisin og et levelig miljø, kunnskap og glede. Og det handler om naturkrisen – en krise like akutt og alvorlig som klimakrisen. For i vår evne til å utnytte alt dette flotte i naturen, ligger også risikoen for at vi undergraver vårt eget livsgrunnlag.

Du kan forhåndsbestille en signert utgave her:

Extraordinary Insects - shortlisted for Non-Fiction Book of the Year

Hooray!!  My narrative non-fiction book, Extraordinary Insects, is shortlisted for Non-Fiction Book of the Year at the #IndieBookAwards 2020, in the UK!

A new children's book!

I believe everybody should love insects. To achieve that, it's nice to start early - kids have this natural curiosity for those that are even smaller... That's why I've written two books for children in the past year.

My book on insects sold to 24 countries!

Insektenes planet, called Terra Insecta on the international market, is ready for the world :-)

Insektenes planet - min første bok!

Insekter er naturens lim - og ufattelig rare og morsomme! Jeg har skrevet bok for folk flest - full av små historier om hvorfor du også bør elske insekter... Du finner den her: http://www.jms.no/index.cfm?tmpl=butikk&a=product_inline&b_kid=1098401&b_id=1689317

En verden med færre insekter kan bli en sulten verden

I høst har vi sett skremmende oppslag om insektenes tilbakegang. Dette er alvorlig fordi naturen, og vi mennesker, er helt avhengig av at insektene stiller på jobb. Ikke minst er insektene vesentlige for at vi skal få mat på bordet, av tre grunner: For det første bestøver de avlingene våre. For det andre er de viktige som mat for andre dyr, som vi spiser. For det tredje resirkulerer de næring, så nytt liv kan spire. Jeg snakket om dette på Aftenpostens Klimakonferanse i 2017, og skrev også en tekst på Viten-siden om temaet: https://www.aftenposten.no/viten/i/6nnzK3/En-verden-med-farre-insekter-kan-bli-en-sulten-verden

Mållaust liv har òg ei meining

Kva er eigentleg biologisk mangfald, og kvifor treng vi det? Det freister eg svare på i Syn og Segn - du kan lese hele artikkelen her: http://www.synogsegn.no/artiklar/2017/utg%C3%A5ve-2-17/anne-sverdrup-thygeson/

Vi kan kartlegge gammelskogen med flygende laser

Den siste tiden har både Aftenposten og NRK Ekko hatt oppslag om forskningen vår på bruk av flybåren laser (lidar) for å kartlegge gammel naturskog på en kostnadseffektiv måte.

Insekter redder livet ditt hver dag

Uten insekter hadde du druknet i dritt. Ikke hadde du fått sjokolade heller.

Hurra - artikkelen vår er en 'økologisk stjerne'!

Vår artikkel står på lista over 20 «top cited articles 2014-2016 from all journal issues - based on Thomson Reuters' Science Citation Index».

Billen som kan leve livet baklengs

Det finnes en bille som kan leve livet baklengs - den kan rett og slett reversere utviklingen og gå fra seine larvestadier til tidligere larvestadier.