NMBU-professor har fått lederstilling i Statkraft

Av Cathrine Glosli

Foto: Håkon Sparre, NMBU

Professor Torjus Bolkesjø er ny leder for avdelingen «Global Drivers» i Statkraft. Bolkesjø har vært professor i fornybar energi ved NMBU de siste tolv årene.

I Global Drivers-avdelingen skal Bolkesjø lede Statkrafts ansatte som jobber med langsiktig utvikling av energisystemet. Dette inkluderer sektorkoblingsanalyse, fremtiden hydrogen, vind, sol, batterier og andre nøkkelteknologier i energiomstillingen, drivstoff og utslipp, samt prissetting av CO2.

– Det er ingen lett avgjørelse å takke av, men en fantastisk spennende mulighet i Statkraft og en lyst på å søke nye utfordringer blei avgjørende, sier Bolkesjø.

Givende periode

– Det har vært utrolig givende å bidra til å bygge opp studieprogrammene og forskingsgruppe i fornybar energi på Fakultet for miljøvitenskap og naturforvaltning (MINA) sammen med gode kolleger, sier han.

Han fortsetter videre at det føles givende å utdanne mange flinke masterstudenter som har gått ut i viktige og spennende jobber i energisektoren.

Vellykket satsing

Bolkesjø retter en stor takk til fakultetets ledelse som satset helhjertet på studieprogrammene i fornybar energi.

– Vi har hatt veldig god søkning til fornybar-programmene og studentene går ut i attraktive og høyst relevante jobber så etter tolv år synes jeg vi kan slå fast at dette har vært en svært vellykket satsing.

Produktiv forsker

Seksjonsleder Erik Trømborg kommenterer at Torjus har vært en stor kapasitet for fakultetet og i oppbyggingen av forskningen og utdanningen på fornybar energi.

– Han har skaffet og ledet mange forskningsprosjekter som har utdannet ph.d.-studenter og gitt mange og gode artikler som er møtt med stor interesse både innen forskning, næringsliv og i samfunnet ellers.

– Han har vært en veldig hyggelig og god kollega og veileder. Så vi håper absolutt på fortsatt kontakt og samarbeid videre.