MINAs studiekvalitetsarbeid fikk NMBUs utdanningspris

Av Cathrine Glosli

Foto: Håkon Sparre, NMBU

De siste to årene har MINA gjennomført en omfattende studieprogramrevisjon av alle sine studieprogrammer. Denne uka ble dette kvalitetsarbeidet hedret med NMBUs utdanningspris.

Formålet med Utdanningsprisen er å belønne enkeltpersoner/fagmiljøer ved universitetet for et systematisk arbeid med å utvikle kvaliteten i utdanningene ved NMBU. Prisen kan gå til en person eller en gruppe personer fra ett eller flere fakulteter ved NMBU, og kan tildeles tiltak innenfor ett eller flere områder.

Komitéens begrunnelse for innstillingen:

"Komitéen mener det er gjort et imponerende arbeid med en gjennomgående, synkron programevaluering av alle MINAs studieprogram. Tiltaket møter alle utdanningsprisens kriterier, og det er et ressurskrevende arbeid som er lagt ned over flere år.

Som en del av NMBUs systematiske kvalitetsutviklingsarbeid skal alle studieprogram regelmessig gjennom en periodisk programevaluering. Tiltaket ved MINA er mer omfattende enn det ordinære studiekvalitetsarbeidet ved universitetet. Prisvinnerne har, ved å se på program- og emneporteføljen til et helt fakultet under ett, løftet tiltaket «periodisk programevaluering» til et nytt nivå. Alle program har etter evalueringen gått gjennom en felles oppfølgingsprosess. Prosessen har ført til konkret utvikling av utdanningen og den totale programporteføljen på fakultetet, samt gitt økt innsikt i hvordan utvikle gode studieprogram. Det er positivt at arbeidet har bidratt til en enda bedre studieadministrasjonskultur på fakultetet med økt samarbeid på tvers av studieprogram, utveksling av idéer og bruk av felles systemer og tankegods. I tillegg vektlegger komitéen at prosessen har ledet til endrede strukturer i studiearbeidet der for eksempel alle programledere nå er med i fakultetets undervisningsutvalg og en undervisningsdekan er ansatt i 50 % stilling med dedikert tid til studiekoordinering og kvalitetsutvikling. Til sammen bidrar dette til et enda bedre fundament for utviklingen av studiekvalitet og -program ved MINA framover.

NMBUs utdanningspris
NMBUs utdanningspris Foto: Cathrine Glosli

Prosjektet er godt forankret i NMBUs strategi og læringsfilosofi. Ved å vurdere alle programmene har man sett hvordan man ved å samle alle fakultetets studenter i tverrfaglige emner kan sikre tverrfaglig forståelse, mulighet for å tenke bærekraftig og gi erfaring og opplæring i samarbeid, som er avgjørende for å møte globale miljø- og samfunnsutfordringer. Komitéen trekker også fram den grundige evalueringen av den faglige progresjonen innad i studieprogrammene og hvordan emnene bygger på og utfyller hverandre. Mange emner har endret til mer studentaktive læringsformer og/eller endret evalueringsformer. Det er også økt oppmerksomhet på tilbakemelding på studentenes arbeid, og det er utviklet introduksjonsemner med økt vekt på sosial og fagsosial integrering.

Tiltaket viser hvordan et helt fakultet med både studenter, vitenskapelig og administrativt ansatte kan involveres gjennom deltakende prosesser i et systematisk studiekvalitetsarbeid. Dette kan være til inspirasjon for hele NMBU. Komitéen løfter videre fram studentenes involvering i prosessen gjennom representasjon i programråd og fakultetets utdanningsutvalg, involvering i intern og ekstern evaluering, presentasjon av prosessen på studentallmøte og et avsluttende seminar der alle studenter og ansatte var invitert. Måten prosessen er gjennomført på bidrar også til den fagsosiale integreringen av studentene. Det har vært stor grad av deltakelse i kollegiet ved MINA, og komitéen trekker særlig fram prosjektets bruk av seminardager for alle undervisere som et godt grep for å arbeide med utvikling av studiene. I tillegg framhever komitéen at både administrativt og vitenskapelig ansatte er nominerte til prisen. Det gjenspeiler hvor viktige studieveilederne er for å kunne tilby studier av god kvalitet.

Tiltaket er forbilledlig. Selv om NMBUs fakulteter har svært ulike fagmiljø og studier som gir ulike betingelser for gjennomføring av tilsvarende prosesser, kan tiltaket ha overføringsverdi til mindre enheter som institutter og faggrupper for å se hele utdanningen i sammenheng. Prosjektet kan også være til inspirasjon for grasrota på NMBU i arbeidet med utvikling av emner og studieprogram, gjennom å tydeliggjøre viktigheten av åpne, inkluderende prosesser som vektlegger samarbeid, deltakelse og medbestemmelse i studiekvalitetsarbeidet."