Premiering av NMBUs beste skogbrukskandidater

Av Cathrine Glosli

Maria Moan og Petter Almås - mottakere av Bollerøds legat for 2021.
Maria Moan og Petter Almås - mottakere av Bollerøds legat for 2021. Foto: Cathrine Glosli

Petter Almås og Maria Moan er tildelt Bollerøds legat for beste karaktersnitt på mastergraden i skogfag i 2021. Dette er første gang prisen deles ut til to stykker for eksakt likt karaktersnitt.

Petter Almås og Maria Moan var de studentene med best resultater på masterprogrammet i skogfag som ble uteksaminert i 2021. Onsdag fikk de det tradisjonelle Hartmann Bollerøds legat. Legatet premierer den av skogbruksstudentene som får best resultater på studiet. I desember fikk de også Skoglaugets masterstipend. Les mer om det her.

– Det er første gang vi deler ut prisen til to kandidater, sier utdanningsdekan og professor Tone Birkemoe, som delte ut prisen.

– Men de hadde jo helt eksakt likt karaktersnitt på desimalen, så da ble det slik i år.

– Legatet er en fin anledning til å belønne både forskning og utdanning, sier hun.

Jobber med forskning og fjelloppsyn

Moan er fra Trondheim. Hennes masteroppgave hadde tittelen “Effects of stand structure and stand density on volume growth and ingrowth in selectively cut stands in Norway”. Hun jobber nå som ph.d.-kandidat ved NMBU, og forsker på bruk av fjernmåling for estimering av bonitet.

Almås er fra Haltdalen. Masteroppgaven hans hadde tittelen “Use of sound stimuli to elicit a change in moose (Alces alces) and red deer (Cervus elaphus) behaviour”. Nå jobber han som fjelloppsyn og saksbehandler for fjellstyrene i Ålen og Haltdalen.

Beste skogbruksstudent

Legatet ble opprettet av forstkandidat Hartmann Bollerød, som ble uteksaminert fra Norges Landbrukshøgskole i 1919. Det er opprettet for å hedre den beste skogbruksstudenten på masternivå. Prisen ble for første gang utdelt i 1997. I tillegg til heder og ære, består prisen består av et pengebeløp og et diplom.