MINA-professor semesterets beste foreleser

Av Cathrine Glosli

MINAs professor Tore Krogstad har fått pris for semesterets beste foreleser for sin undervisning på emnet JORD212 høsten 2021. Foto: Nisha Jha

MINAs professor Tore Krogstad har fått prisen "Semesterets beste foreleser" for sin undervisning på emnet JORD212 – Jordanalyse. Vi gratulerer!

Hvert halvår kåres semesterets beste foreleser ved NMBU av studentene selv. Kåringen gjøres på grunnlag av studentenes egne nominasjoner. Høsten 2021 går prisen til Tore Krogstad, for emnet JORD212 - “Jordanalyse”.

Vinneren får ikke kun heder og ære, men også en pengepremie utdelt av NMBU. Det har blitt innsendt mange gode nominasjoner, og derfor henger tildelingen av denne prisen høyt.

Stor arbeidsinnsats

Semesterets beste underviser er en person som denne høsten har lagt ned en ekstra stor arbeidsinnsats. Forelesninger og lab-undervisning har vært av høy kvalitet, og underviseren har sørget for en god hybridløsning mellom ulike undervisningsformer tilpasset emnet. Emnet fremstår som godt gjennomarbeidet, både undervisningen og undervisningsmateriellet.

Strukturert undervisning

Krogstad oppleves som strukturert, og sørger for god informasjonsflyt ved å være tilgjengelig for studentene. Han har høy kompetanse innen fagområdet, og formidler dette gjennom et meget godt undervisningsopplegg. Studentene anser undervisningen som relevant, og verdsetter at pensum er i nær relasjon med videre studier og arbeidsliv.

Stort engasjement

Emneansvarligviser en stor interesse og iver for faget sitt, og anses som en frontfigur innenfor sitt fagfelt. Hans store engasjement smitter over på studentene, hvilket gjenspeiles hos studentene vi har pratet med. En gjennomgående faktor er hans evne til å se hver enkelt student, i tillegg til å påse at det som gjennomgås er forståelig for alle. Det ble sagt av en student: “Jeg tror ikke jeg har hatt et fag tidligere hvor jeg sitter igjen med så mye kunnskap etter hver time som jeg gjør i hans timer”.

Om emnet:

JORD212 omfatter forelesninger om jordanalyseteori og om hvordan jordanalyser brukes i landbruket som et hjelpemiddel til gjødslings- og kalkingsveiledning. Studentene på emnet lærer blant annet å analysere hvilke prøvetakingsstrategier og metoder, usikkerhet og kvalitet på jordanalyseresultater og hvordan disse resultatene skal brukes mot plantetilgjengelighet og forurensningspotensial. De lærer også ta jordprøver, forbehandle og analysere disse for plantetilgjengelige næringsstoff.