Nordiske perspektiver på naturbasert reiseliv

Av Cathrine Glosli

Vi må huske på at det først og fremst er norsk natur som får turistene til å strømme til Norge. Kulturturisme kan imidlertid bidra til et mer bærekraftig reiseliv gjennom økt verdiskaping, skriver BIOTOUR-leder og professor Peter Fredman.Foto: Sara Johannessen / Visitnorway.com

Med boken «Nordic Perspectives on Nature-based Tourism – From place-based resources to value-added experiences» ønsker vi nettopp å bidra til en bred forståelse av det naturbaserte reiselivet. Her presenterer vi en rekke studier av naturbasert reiseliv i en nordisk sammenheng, og med utgangspunkt i Norge. Globalt sett er den nordiske regionen en svært viktig arena for naturbaserte aktiviteter og opplevelser. Allemannsretten er også en sentral forutsetning for utøvelsen av friluftsliv og naturbasert reiseliv i flere nordiske land.

Naturopplevelsene har vært en viktig ingrediens i reiselivet helt siden turismens barndom. På attenhundretallet startet oppdagelsesturene i Alpene, og i denne pionertiden begynte også engelske lorder å fiske laks i norske elver. Naturbaserte opplevelser er også en sentral del av det moderne reiselivet, og under koronapandemien har friluftslivet fått et ytterligere oppsving mange steder.

Reiseliv er et relativt nytt forskningsområde, og analyser av det naturbaserte reiselivet befinner seg i skjæringsflaten mellom samfunnsvitenskap og naturvitenskap. Naturbasert reiseliv påvirkes i stor grad av sosiale og økonomiske faktorer, men også tilgangen på og utnyttelsen av naturressursene spiller en viktig rolle for reiselivets utvikling.

Fra turistenes ståsted er naturen en arena for gode opplevelser, velvære og fysisk aktivitet. For reiselivsnæringen er naturen et sted hvor opplevelser kommersialiseres til produkter som selges i et marked. Naturbasert reiseliv er avhengig av spesifikke ressurser som særpregede steder, unike naturtyper og dyrearter, men også av mer helhetlige ressurser som større økosystemer og sammenhengende natur- og kulturlandskaper.

Les hele blogginnlegget her.