Ny undervisningsdekan ved MINA

Av Cathrine Glosli

Undervisning i zoologi.
Undervisning i zoologi. Foto: Håkon Sparre

Professor Tone Birkemoe er ny undervisningsdekan ved MINA. Hun vil få en nøkkelrolle som koordinator og samordner av arbeidet med utvikling og kvalitetssikring av MINAs utdanningsvirksomhet.

Tone Birkemoe er professor i entomologi, og er blant annet emneansvarlig for flere av fakultetets emner om insekter og edderkoppdyr (ZOOL220 og ZOOL300).

Det er en ivrig undervisningsdekan som ser frem til å overta vervet til høsten:

– Dette gleder jeg meg virkelig til! sier hun.

– Undervisning er en av de viktigste oppgavene ved MINA, og det er et privilegium å få koordinere den aktiviteten de kommende to år.

Vervet er nyopprettet ved fakultetet.

Tone Birkemoe
Tone Birkemoe Foto: Håkon Sparre

Erfaringsutveksling og samarbeid

Hun fortsetter:

– MINA har en fantastisk stab av undervisere som bidrar til det gode studietilbudet vi har i dag. Men vi kan alltid bli bedre. Jeg er genuint opptatt av å utdanne studenter som samfunnet har bruk for - på den beste måten.

– Jeg tror erfaringsutveksling, inspirasjon, god administrativ støtte og samarbeid mellom kollegaer og er viktige suksessfaktorer for å klare det. Som undervisningsdekan får jeg mulighet til å koordinere dette arbeidet på MINA. DET er en oppgave jeg gleder meg til.

Om vervet:

Undervisningsdekanen har et overordnet ansvar for samordning, utvikling og kvalitetssikring av undervisningstilbudet ved MINA. Hen skal sammen med Programrådslederne og de øvrige ansatte fornye og utvikle kvaliteten og relevansen i programtilbudet ved MINA.

Det legges vekt på kommunikasjon og utveksling av informasjon, samarbeid og samhandling mellom programmene. Undervisningsdekanen skal bidra til en felles forståelse av målsettinger, opplegg og innhold for fakultetets undervisningsvirksomhet.

Vervet som Undervisningsdekan skal er i «ufase» med fakultetsstyrets funksjonsperiode, og kan fornyes etter utløp. Tiltredelsesdato er 2021.08.01 og første funksjonsperiode vil være to år, deretter fire år.