Premiering av beste studentkronikk innen naturbasert reiseliv

Av Cathrine Glosli

Hvert år premieres kronikkskriverne på masterprogrammet naturbasert reiseliv. Denne gangen var det Niklas W. Wilhelmsen som stakk av med den gjeve vandrepremien med sin kronikk om rovdyrturisme.

Studentene ved masterprogrammet naturbasert reiseliv får hvert år en kreativ start på studiet når de må skrive en kronikk i kurset REIS202 «Introduksjon til masterstudiet i naturbasert reiseliv».
– Kronikkskriving er en nyttig øvelse, sier emneansvarlig, førsteamanuensis Stian Stensland.
– Da må studentene utrykke seg kort og konsist som «eksperter» på et tema. Dette er noe man ofte må kunne når man senere kommer ut i arbeidslivet.

Alle som får kronikken sin på trykk i emnet får premie og er med i kampen om vandretrofeet »Sølvtastaturet» for beste kronikk. Denne høsten ble masterstudent Niklas W. Wilhelmsen vinneren.

Potensiale for rovdyrturisme

Niklas W. Wilhelmsen skrev om rovdyrturisme. Med alle «de fem store» ulv, bjørn, gaupe, jerv og kongeørn trakk han fram Østerdalen som et område med utviklingspotensiale.

– Jeg synes det var en utrolig god og nyttig læring å skrive denne kronikken. Jeg hadde allerede en liten anelse om hva jeg ville skrive om på masteroppgaven min, så dette var som en god introduksjon på temaet.

– Rovdyrturisme er et tema fylt med konflikt, så tanken på å skrive om dette og få det på trykk i lokalavisa i området det gjelder var nervepirrende. Det er allikevel viktig at noen kan stikke huet frem og ta ordet på de vanskelige sakene også, sier Niklas.

Masterstudent i naturbasert reiseliv, Niklas W. Wilhelmsen, vinner av semesterets beste studentkronikk med den gjeve vandrepremien - sølvtastaturet. Foto: Stian Stensland

Tilrettelegging i norsk natur

Morgan Kristiansen skriver i Utemagasinet om hvordan vi tilrettelegger i naturen med aktivitetsparker, via Ferrata (klatreløyper) og stier for sykkel.  Hva gjør denne tilretteleggingen med vårt forhold til det enkle, tradisjonelle friluftslivet, og hvordan vil friluftslivet utvikle seg spør han.

– Å skrive min første aviskronikk var både spennende, utfordrende og givende. Jeg fikk mulighet til å belyse et problem fra mitt eget ståsted og diskutere en sak fra flere sider. Jeg tror det er god læring i å skrive kronikk, da denne typen tekster ofte blir publisert for andre. Man får derfor virkelig muligheten til å ytre ulike meninger om et tema og gjøre andre obs på dette.

– Jeg fikk publisert kronikken min i Utemagasinet, og nådde derfor det publikummet jeg ønsket. Responsen var god, og det var ikke så skummelt å publisere noe offentlig som jeg hadde sett for meg! , sier Morgan.

Hva gjør sherpatrappene med naturturopplevelsen?

Er tilrettelegging med sherpatrapper for å minske slitasje i naturen og gjøre turmålene «sikrere», eller bunner de ut i et ønske om å tilpasse og forenkle naturen ut fra våre behov og ønsker? Det var spørsmålet Åsmund Skjerve Revhaug diskuterte i sin kronikk i nettmagasinet Harvest.

– Kronikken var et friskt pust i den akademiske skrivehverdagen. Videre ga det god trening i å uttrykke seg presist og saklig, samtidig som man argumenterer for noe man interesserer seg for. Jeg har som regel en mening om det meste, men det var fint å bli utfordret til å sende ut meningen sin og på den måten «forevige» den, sier Åsmund.

Bruk Oslonaturen!

– Det var veldig spennende og lærerikt å skrive en kronikk. Du tar del i samfunnsdebatten og viser deg som en engasjert person, noe som kan være utslagsgivende når du skal søke jobb. Er man heldig kan kronikken også bidra til endringer. sier Eirik Sønstevold. Hans kronikk stod på trykk i Akers Avis Groruddalen.

– Jeg ønsket å bevisstgjøre hvor heldige Osloborgere er med en slik tilgjengelighet på natur og at bruk av naturen har mye godt ved seg.

– Å skrive en kronikk frister til gjentakelse. Om folk er uenig med deg er jo det bare bra, for da lærer du flere sider av saken. Samtidig får du kjent på hva du mener er viktig og riktig.

Reiselivet må tilpasse seg klimaendringene

Ina Røland skrev en kronikk om hvordan reiselivet må tilpasse seg de nåværende og kommende klimaendringene for å kunne overleve. Den ble publisert i Nationen.

– Målet med kronikken var at både reiselivet og mannen i gata kunne få åpnet øynene litt mer og få en større innsikt i hva som faktisk skjer med klimaet, og hvilke konsekvenser klimaendringene har og kan få i fremtiden.

– Det å ytre sine meninger så offentlig føltes for meg noe skremmende, siden jeg som «bare student» ikke følte at jeg kunne ytre meg om noe så spesifikt. Å få kronikken publisert ga en stor mestringsfølelse, både ved å oppleve at jeg som student faktisk kan skrive en faglig kronikk og å få den publisert i en landsdekkende avis. Det viser at også studenter blir tatt seriøst og kan ytre seg om det de har meninger om!

– Kronikkskrivingen var en meget lærerik prosess, som har gitt meg ferdigheter som jeg helt klart kan ta med meg videre, både som privatperson og som fagperson.

Årets publiserte kronikker: