Planteentusiast er semesterets beste foreleser

Av Cathrine Glosli

Camilla Lorange Lindberg
Camilla Lorange LindbergFoto: Honorata Gajda

Studentene har kåret Camilla Lorange Lindberg til semesterets beste underviser våren 2021 for sin undervisning i BOT100 – Plantediversitet.

NMBUs studenter har kåret Camilla Lorange Lindberg til semesterets beste underviser våren 2021 for sin undervisning i BOT100 - Plantediversitet. 

Studentene beskriver Lindberg som "helt fantastisk" - både som person og pedagog. Dette gjenspeiles i den store nominasjonsoppslutningen hun fikk. Det kom inn i overkant av 60 nominasjoner av Lindberg, tilsvarende 30% av oppmeldte studenter i emnet.

I emnet får studentene en grunnleggende forståelse av planterikets mangfold, inkludert alger, sopper og laver. De får kunnskap om hvordan disse plantegruppene er bygget opp, hvordan de formerer seg og hvordan evolusjonære krefter har ført til tilpasninger til forskjellige økologiske forhold. BOT100 er obligatorisk for blant annet studentene på bachelor i økologi og naturforvaltning. 

Emnet består av en kombinasjon av forelesninger, øvinger og feltkurs. Praktiske kunnskaper er viktig, og har naturlig nok vært en nøtt å knekke i Corona-året 2021. 

– Undervisningen i vår har vært temmelig utfordrende, men veldig givende! sier Camilla.  

Camilla Lorange Lindberg
Camilla Lorange Lindberg Foto: Honorata Gajda

Nye verktøy i en usikker tid

Komitéen har i sin omtale av Lindberg pekt på den ekstra store arbeidsinnsatsen hun har lagt ned i emnet denne våren. Hun har sørget for en god hybridløsning mellom ulike undervisningsformer i en stort sett digital hverdag, og både forelesninger og lab-undervisning har vært av høy kvalitet. Det har hersket stor usikkerhet knyttet til om labbene kunne være åpne eller ikke. I tillegg har emne hatt et rekordhøyt antall studenter påmeldt, og dermed svært mange labpartier.

– Det har vært litt av en logistikkjobb, sier Camilla. 

– De flotte hjelpelærerne våre, Alexander, Cassandra, Felix og Vilde, har virkelig gjort en kjempejobb med retting og oppfølging av studentene og skal ha en stor del av æren for denne prisen! 

Studentene på sin side har vært svært aktive, spesielt på Zoomforelesningene, men også på de ulike digitale plattformene underviserne har tatt i bruk.

Kunstig intelligens og studentforeninger

Blant annet har Camilla  tatt i bruk en læringsplattform som ved hjelp av kunstig intelligens tilpasser oppgaver til studentenes nivå. Ikke minst har det også blitt organisert frivillige oppgaver som har motivert studentene til å gå ut og utforske floraen i nærområdet, noe som har vært et lyspunkt i hverdagen til mange. Dette har studentene satt stor pris på. 

– Alle lærer forskjellig, og de som ønsket det har brukt den digitale plattformen til forlaget som læreboka er utgitt på. Der tilpasses nivået etter svarene man gir, og det ser vi mange har likt. 

I tillegg har de brukt «diskusjoner» i Canvas og «Kryptoklubben - botanikerne på NMBU» sin Facebook-gruppe.

Kvalitetstid sammen med studentene

– Det aller hyggeligste i år var tiden vi fikk ha åpne labber, og vi hadde mange gode timer sammen med studentene, sier Camilla. 

Hun flippet labforelesningene i år, og det viste seg å være svært vellykket. Det har alltid vært tidspress på disse labbene, nå hadde underviserne plutselig 15-20 minutter ekstra siden studentene så labvideoen før de startet på labben, enten de tok den digitalt hjemmefra, eller fysisk på labben. 

– Det var veldig mye jobb å lage det digitale opplegget med filming og bilder, men det var det verdt! Det gjorde det fleksibelt når Campus ble stengt, siden vi hadde allerede rutinen inne med labundervisning på Zoom.

Nå ser hun fram til å fokusere på artskunnskap på feltkurset i juni.

– Det gleder jeg meg veldig til! Våre studenter er jo ettertraktet fordi de har god artskunnskap, det skal de fortsette med! 

Lære litt om gress? Sjekk ut NMBU-podden, og hør Camilla fortelle om hvorfor gress er så viktig! 

Publisert - Oppdatert

Del på