Digitale studenthistorier om naturbasert reiseliv

Av Cathrine Glosli

Filming, vlogging.
Filming, vlogging. Foto: Shutterstock

Digital historiefortelling er en mulighet for alle til å dele sin historie eller budskap. Det er et stadig viktigere formidlings- og markedsføringsverktøy som studentene på naturbasert reiseliv har fått prøve seg på.

Historier bringer oss sammen, hjelper oss til å forstå og føle empati, og hjelper oss til å kommunisere. Lenge før skrivekunsten gikk informasjon fra generasjon til generasjon gjennom muntlig tradisjon med historiefortelling. I det 21. århundre har historiefortellingen evolvert med en ny vri: den digitale versjonen.

Digital historiefortelling er en kortform av digital medieproduksjon som lar hverdagslige mennesker dele sin historie.  Den er kort i varighet, og fortelles ved hjelp av digitale verktøy fortalt med ens egen fortellerstemme, støttet av foto, video og musikk.

– I år er det første gang studentene og jeg utforsker digital historiefortelling som læringsmetode, sier Stian Stensland, emneansvarlig i REIS202 og førsteamanuensis ved NMBU.

Studentenes videoer finner du nederst i saken.

Viktig for formidling og markedsføring

REIS202 er introduksjonskurset for studentene på masterprogrammet i naturbasert reiseliv. Emnet gir kunnskap om naturbasert reiseliv og dets særtrekk, der det ligger i skjæringsfeltet mellom naturforvaltning, friluftsliv og næringsutvikling.

– Sosiale media spiller en stor rolle for formidling og markedsføring av det naturbaserte reiselivet, kommenterer Stensland.

– Å lage en tematisert video på 3-5 minutter er en fin måte å engasjere studentene, og en annen læringsform enn den tradisjonelle skriftlige semesteroppgaven.

Studentene har arbeidet med videoene sine over flere uker i egne fortellersirkler hvor de også har fått tilbakemeldinger fra sine medstudenter. NMBUs læringssenter fulgt opp metode og det tekniske- og komposisjonsmessige.

– Jeg vil si at resultatene har blitt gode, og vi skal videreutvikle dette neste år.

Hode og hjerte

NMBUs Læringssenteret jobber sammen med fagfolk fra 4 fakulteter med et prosjekt som heter «Med hode og hjerte inn i fremtiden: læringspotensialet av digital historiefortelling på tvers av fagene».

– Vi ønsker å utforske hvordan forteller tekniker og metoder, og multimedia kan gi en ny dimensjon til læring og formidling av fag, sier seniorrådgiver ved Læringssenteret, Mike Moulton.

– I dagens samfunn, der visuell formidling blir stadig mer fremtredene, er det viktig at våre studenter får trening i nettopp dette.

– I prosjektet legger vi stor vekt på studentenes personlige forbindelser med eller pasjon for temaene de skal formidle. Som tittelen til prosjektet antyder mener vi at læring og kreativitet kan stimuleres og forsterkes i læringsaktiviteter med en god balanse mellom «hode og hjerte».

Suksesskriterier for å få frem budskapet

Åsmund Skjerve Revhaug er masterstudent på naturbasert reiseliv og laget en historie om sherpatrapper i norsk natur.

– Debatten om tilrettelegging i naturen har pågått en god stund, men hvordan slik tilrettelegging påvirker tankene og naturopplevelsen til folk er underkommunisert. Underveis oppdaget jeg at en digital historiefortelling faktisk var den beste måten å få fram dette budskapet.  Samtidig innså jeg hvor vanskelig det er å få frem innholdet og essensen i fortellingen, og hvor nøye man må være for at budskapet skal komme fram.

– Heldigvis fikk vi gode tips og råd underveis, og mange av disse vil jeg nok få god bruk for ved senere anledninger. Jeg har lært mye, og mest om lyd, video og klipping/redigering. Men også hvordan en opplevelse kan sammenfattes gjennom ord, toneleie, bilder, lyssetting, lyd og musikk, sier han.

Studentene har blant annet tatt for seg følgende tema:

• Sherpatrapper, stier og tilrettelegging
  • Stormjakt
  • Rafting i Dagali
  • Turistedstinasjonen Norge
  • Om ekstrahjelp og arbeidsforhold i reiselivet
  • Reiseopplevelse fra Vestby til Geilo
  • Reindrift

Resultatene fra studentenes historiefortellinger ser du nedenfor: