Bachelorstudent med interesse for økologi og forskning?

Av Cathrine Glosli

Som NMBU-student får du mye tid til praktisk læring i laboratoriet og tett oppfølging fra veilederen din.Foto: NMBU

Har du en forskerspire i magen? Vi søker bachelorstudenter som vil være med på et unikt forsknings- og undervisningsprosjekt om insektbevaring og den utvalgte naturtypen hule eiker. Studentene vil skrive en forskningsoppgave og være medforfattere på en vitenskapelig publikasjon.

Har du lyst til å gjennomføre et forskningsprosjekt som en del av bachelorgraden? Vi søker motiverte, fremoverlente og nysgjerrige studenter som vil være med på forskningsprosjektet «Hvordan bevare spesialiserte arter i en verden i endring?» finansiert av Olav Thon-stiftelsen.

Dette er en unik mulighet for forskerspirer på bachelornivå med interesse for økologi

Prosjektet vil gå over tre år og lede fram til en vitenskapelig publisering av resultatene. Hovedmålet er å fremme et faglig sterkt, forskningsbasert program for studenter på bachelornivå som kan bidra til å styrke utdanningen av morgendagens forskere.

Om prosjektet

Tap av artsmangfold er en av de største utfordringene i vår tid. For å takle denne utfordringen behøves kunnskap om hvordan organismer reagerer når omgivelsene endrer seg.

Det overordnede faglige målet med dette prosjektet er å gi et konkret bidrag til forvaltning av arter i en verden i endring. Mer presist ønsker vi å teste hvorvidt tidligere endringer i leveområdet har påvirket spesialiserte arter på en slik måte at utdøing er sannsynlig i nærmeste fremtid.

Prosjektet er et tverrfaglig økologisk/genetisk prosjekt og vil inkludere to grupper av studenter. Den strukturerte undervisningen vil foregå i bolker.

Første gruppe av studenter (2020/2021):

• Mars: Rekruttering av studenter
  • April: Oppstartmøte
  • Mai-juni: Feltarbeid
  • Oktober: Workshop
  • Oktober-november: Lab-arbeid (Undersøke synlige forskjeller (trekk) på utvalgte billearter)
  • April: Avslutning med temadag og presentasjon av resultater

Andre gruppe av studenter (2021/2022):

• Februar-mars: Rekruttering av studenter
  • April: Oppstartmøte
  • Oktober: Workshop
  • Høst: Lab-arbeid (populasjonsgenetiske analyser)
  • April: Avslutning med temadag og presentasjon av resultater

Tidspunkt vil kunne endre seg noe på grunn av andre parallelle aktiviteter. Den vitenskapelige artikkelen vil bestå av resultater fra begge studentgruppene.

Hva vil du lære?

Som bachelorstudent i dette prosjektet vil du få en innføring i forskningsmetoder, utvikling av problemstillinger, kritisk tenkning, analyser og formidling av forskningsresultater. Vi vil bruke studentaktiv og konsentrert opplæring, basert på diskusjon og samarbeid i mindre grupper.

Målet er å gi deg en bedre forståelse for forskning og bli bedre rustet til en fremtidig forskerkarriere via master- og ph.d.-studier.

Hvem kan søke og hva krever vi?

Vi er ute etter bachelorstudenter som er spesielt interessert i forskning og som også kan tenke seg en karriere i akademia. I utgangspunktet er oppgaven best egnet for studenter som skal i gang med siste året av bachelor, men vi vil også vurdere andre kandidater.

Prosjektet har karakter av å være et mini honours-program, som en uttesting av dette konseptet her på NMBU. Oppgaven som skal gjennomføres tilsvarer 15 studiepoeng, men det er forventet at studentene også tar del i aktiviteter utover den normerte tiden.

Kompetansekrav:

Første gruppe (2020/2021): minimum ett grunnleggende emne innen økologi, og helst også ZOOL220 - Insekter og edderkoppdyr.

Andre gruppe (2021/2022): minimum ett grunnleggende emne innen økologi, BIO120 - Grunnkurs i genetikk og helst også BIO223 - Evolusjonsbiologi.

Du må være motivert, fremoverlent og nysgjerrig.

Studenter på bachelorprogrammene i Biologi eller Økologi og Naturforvaltning er de mest aktuelle kandidatene, men også studenter fra andre program kan være aktuelle.

Utvelgelsen vil foregå på grunnlag av motivasjonsbrev og karakterer, samt intervju med de meste aktuelle kandidatene.

Antall studiepoeng: 15

Antall plasser i 2020: 5

Søknadsfrist: fredag 20. mars kl. 24.00

Send inn din søknad her!

NB! Når du søker må du legge ved karakterutskrift og motivasjonsbrev som vedlegg. Tips: Karakterutskrift kan du hente fra vitnemålsportalen her.

Spørsmål? Kontakt professor Tone Birkemoe.