Beste masterstudent i skogfag

Av Kai Einar Tilley

Kine Fliflet var den beste uteksaminerte masterstudenten i skogfag i 2018. For den innsatsen ble hun tildelt pris fra Hartmann Bollerøds legat.

Professor Andreas Brunner og dekan Sjur Baardsen omkranser Kine Fliflet. Hun ble tildelt pris fra Hartmann Bollerød legat som beste masterstudent i skogfag 2018. Foto: Kai Tilley

Kine Fliflet startet utdanningen med en bachelor i økologi og naturforvaltning før hun avsluttet med en master i skogfag. Med et mål om å bidra til samfunnsutviklingen og interesse for forvaltning av natur var valget av skogfag nærliggende.

Godt grunnlag for jobb i forvaltningen
I ettertid er det en kombinasjon hun er strålende fornøyd med.
– Jeg arbeider i dag som vikarierende skogbrukssjef i Arendal og Froland kommuner på Sørlandet. Froland er en typisk skogkommune med høy næringsaktivitet. Selv om utdanningen har gitt meg et godt grunnlag for jobben, er mye nytt. Det er nok et generelt trekk for denne typen stillinger at arbeidsoppgavene er tilpasset den enkelte kommunenes varierende behov og dekker flere fagområder, forteller Fliflet.
– Heldigvis kan jeg spille på lag med en rekke fagmiljøer innen forvaltningen, og dette samarbeidet har vært en positiv opplevelse

Offentlig saksbehandling må læres
På et område har det vært nyttig læring gjennom arbeidet: Offentlig saksbehandling! Det er en opplevelsen hun sannsynligvis deler med mange andre nyutdanna kandidater.
– Som fersk kandidat har vi en god, faglig basis, men har kanskje litt lite skolering i saksbehandling. I praksis forvalter vi ymse forskrifter og regelverk hvor det er krav til god saksbehandling. Men med gode kolleger har det gått bra, forteller Kine Fliflet.

Prisdryss
Kine Fliflet har også mottatt stipend og pris fra Velg Skog - en organisasjon som skal skape positiv oppmerksomhet om karrieremulighetene i skogbruket.

Om Hartmann Bollerøds legat
Det er i år 100 år siden forstkandidat Hartmann Bollerød ble uteksaminert fra Norges Landbrukshøgskole i 1919. Legatet er opprettet for hedre den beste skogbruksstudenten på masternivå. Prisen ble for første gang utdelt i 1997.