Ny professor i skogøkonomi og -politikk

Av Cathrine Glosli

Mynter,
Mynter, Foto: altaibar/Shutterstock

Maarit Kallio er MINAs nye professor i skogøkonomi og -politikk.

Kallio har en doktorgrad fra Helsinki School of Economics (nå en del av Aalto University) med hovedfag i ledelsesvitenskap. Doktorgradsoppgaven hennes hadde tittelen "Studies on competition in the Finnish wood market".

I løpet av sin karriere har hun forsket og publisert på et bredt spekter av emner tilknyttet  skogsektoranalyse og modellering, og jobbet på flere prosjekter hvis vitenskapelige resultater har lagt grunnlaget for ny skogpolitikk. Hun er medlem av redaksjonen i Journal of Forest Economics og koordinator for forskningsgruppen "Forest Sector Analysis" ved IUFRO - The International Union of Forest Research Organizations.

Før hun startet ved NMBU, jobbet hun ved Natural Resources Institute Finland (Luke).