Midler til innovativ undervisning ved MINA

Av Cathrine Glosli

Undervisning i zoologi.
Undervisning i zoologi. Foto: Håkon Sparre

MINAs førstelektor Ronny Steen har fått midler til å lage nye metoder for tilbakemeldinger til sine studenter.

De nye metodene skal brukes i emnet ZOOL210 - Virveldyr. I det emnet skal studentene kunne identifisere norske virveldyr, plassere dem taksonomisk, redegjøre for deres levested, levesett og tilpasninger til miljøet, og vurdere hvordan de påvirkes av habitatendringer forårsaket av ulike arealdisponeringer

Forbedre tilbakemeldinger
– Emnet har 50-60 studenter hvert semester, og det vil det være tidkrevende å gi dem individuelle tilbakemeldinger på et nivå som er hensiktsmessig, sier Steen.
Han skal derfor utvikle en automatisert individuell tilbakemelding.
– Målet er å øke og forbedre tilbakemeldingene studentene får underveis i emnet, sier Steen.

Økt refleksjon
Ved hjelp av nye digitale verktøy skal studentene får en tilbakemelding underveis på hvordan de ligger an i forhold til de ulike læringsmålene som er satt i kurset.
– Jeg ønsker at studentene selv skal reflektere over egne læringsmål og vurdere seg selv i forhold til dette, avslutter han.