Nestor innen skogbruksplanlegging er gått bort

Av Cathrine Glosli

Sveinung Nersten, professor i skogplanlegging
Sveinung Nersten, professor i skogplanleggingFoto: NLH

Sveinung Nersten gikk bort i desember 2017. Han var en sentral skikkelse i skogfagmiljøet ved NLH/NMBU. Han ble professor på en tid da skillet mellom skogbruksplanlegging og skogøkonomi enda var tydelig, og tømmerprisen nådde sitt absolutte maksimum i Norge.

Først publisert i Aftenposten 12. januar, 2018.

Sveinung Nersten ble uteksaminert som cand.agric. i skogbruk fra NLH i 1958. Samme år startet han som vitenskapelig assistent ved institutt for skogtaksasjon, NLH, der han senere ble høyskolestipendiat og førsteamanuensis før han ble utnevnt til professor i 1968.

Skogplanlegging var Sveinungs forskningsfelt, men han arbeidet også med tilgrensende fagområder som skogtaksasjon og skogøkonomi. Forskningen omfattet blant annet langsiktige prognoser for utvikling i skog der han i 1960-årene utviklet metoder for å beregne balansekvantum for skogeiendommer. Dette var et pionérarbeid, også internasjonalt, og hadde stor betydning i planleggingen for en bærekraftig utnyttelse av skogressursene i Norge.

Sveinung hadde gjennom hele sitt virke en allsidig, praktisk og matnyttig tilnærming til faget sitt. Hans store kontaktflate til personer og institusjoner innen det utøvende skogbruket i Norge gjorde dette mulig. Han hentet også viktig faglig inspirasjon og innsikt gjennom forvaltning av egne skogeiendommer på Gjøvik og i Birkenes.

Sveinung underviste i skogplanlegging over en periode på 30 år. Han la særlig vekt på å trene studentenes evne til å kombinere biologisk og økonomisk kunnskap innenfor skogfaget. Han var styrer ved institutt for skogtaksasjon i en årrekke, han ledet mange arbeidsgrupper utenfor universitetet, der han bidro med sin erfaring og store faglige innsikt, og han var en foregangsmann for nordisk skogfaglig samarbeid.

Vi takker Sveinung, som den gode kollega han var for oss som har arbeidet innenfor skogfaget, og for alle gode faglige og sosiale bidrag han har gitt til oss opp gjennom årene.

Sjur Baardsen, Tron Eid, Terje Gobakken, Kåre Hobbelstad, Hans Fredrik Hoen, Ole Hofstad, Erik Næsset, Birger Solberg