SITRAP årskonferanse - planleggingsfaget i en digital framtid

Illustrasjon til Digital Kraft
Illustrasjon til Digital KraftFoto: Shutterstock

Er vi oppdatert? Er vi forberedt? Er vi interessert? Velkommen til SITRAPs årskonferanse 20. oktober!

Den 20. oktober arrangerer Senter for integrert og transfaglig undervisning i planlegging (SITRAP) sin andre årskonferanse. Konferansen finner sted på Zoom fra klokken 10 til klokken 12.

På SITRAP årskonferanse vil vi snakke om kriterier for å lykkes i et arbeidsliv som blir mer og mer digitalisert.

Det handler om å ha den nødvendige kompetansen for å håndtere endringer og løse arbeidsoppgaver på dagens teknologiske nivå, men også om en nødvendig teknologiforståelse for å bidra til at framtidig teknologi forsterker planleggingens praksis. Hva forventer arbeidslivet av kandidatene vi utdanner? Hva øker kandidatenes muligheter på arbeidsmarkedet på kort sikt og hva slags kompetanse er viktig i det lange løp? Hvilke teknologiske muligheter skal vi som utdanner planleggere vektlegge?

Det er invitert eksterne innledere. Programmet finner du lenger nede i denne artikkelen.

- I fjor var temaet studentaktiv læring. I år har digitalisering og hvordan det griper inn i planleggingens praksis og dermed undervisningen stått i sentrum - allerede før pandemien tvang oss til en mer digital hverdag, forteller Elin Børrud, professor ved SITRAP ved Fakultet for Landskap og samfunn.

Planleggingsfagene er mange og dekker flere profesjoner og fagområder som alle står overfor en digital framtid:

- I vår sammenheng er det fag som er involvert i planlegging av arealene - det romlige - slik som de profesjonene som vårt fakultet utdanner: by- og regionplanlegging, eiendomsutvikling og landskapsarkitektur. Andre fag kan være arkitektur, vei- og transportplanlegging, boligutvikling, flere retninger innen ingeniørfagene og tilstøtende fag som natur- og kulturminneforvaltning, sier Børrud.

Digital teknologi og planleggingspraksis. Program for SITRAPs årskonferanse:

Digital teknologi griper stadig dypere inn i den romlig planleggingens praksis. Samtidig erfarer vi at egenskaper og oppgaver som ikke kan automatiseres blir viktigere: sosial samhandling og relasjonsbygging, emosjonell intelligens og forhandling, refleksjon, kreativitet og samordning. Enkelte har teoretisert "det femte trinn" i Informasjonssamfunnets teknologiutvikling som et "supersmart" samfunn. Hvor kunnskap fra en virtuell og fysisk virkelighet går over i hverandre. Uten å spekulere i hva som måtte være menneskehetens neste utviklingsstadium, kan vi stille noen ganske konkrete spørsmål om forholdet mellom menneske og teknologi innenfor planlegging som arbeidsfelt.

Logg deg på Zoom ved å klikke her eller kopier denne lenken: https://nmbu.zoom.us/j/64919800563?pwd=VTNTOGpnT1VWTDBxWE1DSm4wSFdxZz09

Agenda:
Velkommen og introduksjon til temaet v/ Elin Børrud, leder av SITRAP
Møteleder: Gunnar Ridderstrøm
Hovedinnlegg: Hvordan påvirker digitalisering i akademikeryrkene? En kikk inn i glasskulen
v/ Forskningsleder Thale Kvernberg Andersen, SINTEF Teknologiledelse

Thale Kvernberg Andersen har ledet en undersøkelse på oppdrag fra Akademikerne. De ønsket å vite mer om hva som kan forventes av fremtidig kompetansebehov i de akademiske yrkene. Vi har invitert Thale til å fortelle oss litt om funnene fra undersøkelsen og delta i en samtale om disse viktige, men vanskelige spørsmålene.

Se rapporten her.

Forberedte kort-kommentarer:
• Knut Felberg, Kommunalsjef klima og arealutvikling, Kristiansand kommune
• Catrine Torbjørnsen Halås, Førsteamanuensis, Senter for praktisk kunnskap, www.nord.no
• Anne Ida Østlie, HR-rådgiver, Sommertraineeprogrammet i OBOS

Presentasjon av SITRAP prosjekt: «Dugnad for digital innovasjon»
V/ Marius Grønning, førsteamanuensis, NMBU, forskningsgruppa T&MP, i samtale med studentene Thea Sanner og Kristoffer Pinheiro
Kort pause
Panelsamtale mellom innlederne, moderator Marius Grønning (25 min)
Avsluttende refleksjon
Takk for møtet v/ Elin Børrud