SITRAP på læringsfestival

Prosjektet PBL2 ønsker å få mer systematisk kunnskap om hvordan studentene opplever å arbeide i tverrfaglige grupper.Foto: Shutterstock/Rawpixel.com

- I profesjonsutdanninger som byplanlegging, landskapsarkitektur og eiendomsutvikling vil en stor del av opplæringen bestå av å utforske mulige løsninger på problemstillinger hentet fra virkelighetsnære case, forklarer forskerne, som har en fersk artikkel ute.

-Hovedkonklusjonen er at studentene lærer masse av tverrfaglig problembasert læring, men at mange også underveis i læringsprosessen er frustrert over at det ikke er en entydig «oppskrift» på hvordan de skal løse «problemet». Dette er den faglige utfordringen som vi som underviser må håndtere, forklarer SITRAP-forsker Elin Børrud.

I slike undervisningsopplegg kan ikke studentene lene seg på et gitt pensum eller innlærte metoder og teknikker, men må innta en søkende og utforskende tilnærming og uten forventning om en lineær og forutsigbar læringsprosess.

SITRAP-forskerne Elin Børrud, Terje Holsen og Lillin Knudtzon har gjennomført en følgeforskning av to likeartede emner for å få mer systematisk kunnskap om hvordan studentene lærer og hvilke undervisnings- og læringsaktiviteter som bidrar til størst læringsutbytte.

Resultatet skal presenteres på NTNUS læringsfestival 4. og 5. mai. Læringsfestivalen er en møteplass der undervisere og andre som er engasjerte i utdanning møtes og utveksler kunnskap, erfaringer og forskningsresultater.

Nytt av året er at læringsfestivalen, som det meste annet, har blitt digital.

- Det blir spennende. Jeg har dessverre ikke hatt undervisning i vårsemesteret og har gått glipp av den bratte læringskurven mine kolleger har med digital undervisning, sier Børrud.

Du kan lese hele artikkelen om læringsutbytte i tverrfaglig problembasert undervisningsopplegg i planleggingsfag her.

Fakta

Artikkelen og funnene som blir presentert på læringsfestivalen 4. mai, tar utgangspunkt i SITRAP-prosjektet PBL2. Dette er et prosjekt som skal systematisere og reflektere over erfaringer med studentenes læringsutbytte i tverrfaglig problembaserte undervisningsopplegg, spesielt med fokus på betydningen av faglige tilbakemeldinger underveis.