Krig, klima og mat

Av Jayne P Lambrou

Food security is a challenge in these troubled times. Photograph is taken in Ukraine. Foto: Shutterstock

USAs spesialutsending for global matsikkerhet, Cary Fowler besøker NMBU 5. desember.

Det blir foredrag og debatt med Cary Fowler den 5. desember. Fowler er tidligere NMBU professor og er kjent som frøhvelvets far. I dag er han USAs spesialutsending for global matsikkerhet. Fowler vil belyse utfordringene vi alle står overfor når det gjelder global matsikkerhet.

Brennbart og aktuelt tema

I forbindelse med besøket inviterer NMBU til et høyaktuelt og viktig møte om global matsikkerhet.

- Antallet mennesker som sulter i verden øker. Å utrydde sult, oppnå matsikkerhet og bedre ernæring er ikke bare et hovedfokus for NMBU, men kanskje den viktigste oppgave verden står overfor. Jeg oppfordrer flest mulig til å få med seg en inspirerende ettermiddag om et dessverre alt for aktuelt og brennbart tema – global matsikkerhet , sier NMBUs rektor Curt Rice

Mange utfordringer

Fowler får følge av NMBUs egen Ola Westengen, og ikke minst av Lise Albrechtsen som er spesialutsending for matsikkerhet og klimaendringer i utenriksdepartementet her i Norge. Sammen vil de ta opp global matsikkerhet og hvordan en skal håndtere de mange utfordringene for global matsikkerhet, ernæring og matsystemer.

- Matsikkerhet har aldri stått høyere på den internasjonale agendaen enn nå. Russlands invasjon av Ukraina, kjent som Europas kornkammer forverret en allerede kritisk situasjon. Jeg ser frem til dette viktige foredraget og panelsamtalen om den pågående krisen og hvordan land som USA og Norge møter den, sier en entusiastisk Ola Westengen som er førsteamanuensis og leder av NMBUs arena for bærekraftige matsystemer.

Foredraget er åpent for alle. Påmelding til foredraget med Cary Fowler gjør du her.
Det er i tillegg planlagt stream av foredraget via denne lenken.

Program: (Foredraget holdes på engelsk)

Dato: Mandag 5. desember
Sted: NMBU på Ås, sal Gullvepsen, Bikuben
Tidspunkt: Kl. 14:00 til 15:45

• Welcome by NMBU rector Curt Rice
  • Keynote by Cary Fowler, Special Envoy for Global Food Security, U.S. Department of State:
    The Global Food Security Crisis: What role for research and universities?
  • Comments by Lise Albrechtsen, Special Envoy for Climate Adaptation and Food Security, Ministry of Foreign Affairs, Norway
  • Comments by Jennifer Joy West, Head of NMBU's Department of International Environment and Development Studies, Noragric
  • Panel discussion with questions from the audience - led by Ola Westengen, co-leader of NMBU’s Sustainable Food Systems Arena
  • Refreshments and mingling

Moderator: Ola Westengen

Lise Albrechtsen, spesialutsending for matsikkerhet og klimaendringer i utenriksdepartementet kommer til NMBU i anledning Cary Fowler sitt besøk. Foto: Privat

Fakta

NMBU inviterer alle som har interesse av global matsikkerhet til et spennende møte med USAs spesialutsending for global matsikkerhet, Cary Fowler.

Krig, klima og mat
Curt Rice, Rektor