Shai Divon er ny instituttleder på Noragric

Den 1. januar tar Shai Divon tar over stafettpinnen etter Poul Wisborg som leder på Institutt for internasjonale miljø- og utviklingsstudier, Noragric.

Da Shai startet som masterstudent i internasjonale miljøstudier på Noragric i 2007, var han ikke framsynt nok til å se at han skulle bli utnevnt til instituttleder ti år senere.

- Jeg tok det som et komplement da navnet mitt dukket opp som en mulig ny instituttleder, og jeg var overveldet av støtten som jeg fikk, sier han.

- Det er et spesielt bånd mellom kolleger på Noragric, og jeg blir inspirert av det lidenskapelige forholdet hver og en har for prosjektene og fagfeltene sine. Dette er et sted hvor jeg føler meg hjemme.

Shai var allerede utdannet arkeolog da han begynte å studere på Noragric, en fagdisiplin han fortsatt liker svært godt. Men i internasjonale miljøstudier så han flere muligheter til innflytelse for å hjelpe mennesker rundt om i verden. Den tverrfaglige tilnærmingen som Noragric tilbyr gjorde det mulig å dra nytte av bredden i hans faglige ekspertise.

Som Noragrics nye instituttleder ønsker Shai også å utnytte potensialet for synergier i den nye fakultetsstrukturen. Han er allerede medlem av komiteen som står bak en ny internasjonal master som skal lanseres i 2019 ved Institutt for landskapsarkitektur på Fakultet for landskap og samfunn (LANDSAM).

- Dette er en mulighet til å bygge broer mellom fagdisiplinene som fakultetet består av. Landskap har blitt et viktig begrep i løpet av de siste årene, og det er mye interesse for dette på Noragric, sier han.

Målet er å skape en enhet samtidig som at identiteten til hver fagdisiplin også må beholdes, mener Shai.

Shai Divon takes over as Head of Department at Noragric from 1 January 2018.
Shai Divon takes over as Head of Department at Noragric from 1 January 2018. Foto: Tove Rømo Grande

Mer om Shais bakgrunn
Shai fullførte sin doktoravhandling på Noragric i 2015, med tittelen ‘Exceptional Rules: U.S. Assistance Policy in Africa’. Som stipendiat var Shai et aktiv medlem av Noragric: han ledet SWINE Club (Society for Wine and Intellectual Non-Equilibrium) og var delaktig i instituttets sosiale komite. Shai har senere vært ansatt som seniorforsker på NUPI, har jobbet i Liberia i forbindelse med det NFR-finansierte prosjektet ‘Mapping Gender-based Violence and Access to Justice: Retraditionalization in Liberia’ (GENTRA). Som postdoktor på Noragric har han studert norsk bistandspolitikk.