Minnemarkering for Kenya-massakren

Av Kristine Løwe

- Et angrep på et universitet er et angrep på oss alle, sa NMBU-rektor om terrorangrepet på Universitetet i Garissa, Kenya, etter en minnemarkering på NMBU for ofrene i Kenya.

Onsdag hedret studenter og ansatte ved NMBU de 148 terrorofrene, de fleste studenter, som ble brutalt drept i angrepet på Universitetet i Garissa, Kenya, i påsken.

- Jeg er dypt sjokkert over det grusomme angrepet på Universitetet i Garissa. Et angrep på et universitet er et angrep på oss alle. Mine tanker går til dem som er rammet i Garissa og deres familier, og til våre kenyanske kollegaer og medstudenter her på NMBU, sa NMBU-rektor Mari Sundli Tveit.

Al-Shabaab påtok seg ansvaret for angrepet, det dødeligste angrepet i landet siden al-Qaida drepte mer enn 200 mennesker ved den amerikanske ambassaden i Nairobi i 1998. Den kenyanske regjeringen sier Mohamed Mohamud er mesterhjernen bak torsdagens terrorangrep.

- Dette er en mann som har mye nag mot kenyanere, sa Stig Jarle Hansen, førsteamanuensis ved NMBU og forfatter av boka Al-Shabaab in Somalia: The History and Ideology of a Militant Islamist Group til CNN.

I en lengre artikkel i New York Times forklarer han mer om bakgrunnen for bevegelsen og sikkerhetsutfordringene den kenyanske regjeringen må løse i møtet med terroristene.

- Dette er et angrep mot kenyansk ungdom og deres ambisjoner for fremtiden, og dermed truer det ikke bare kenyanske samfunnet, men det akademiske samfunnet globalt, skriver Poul Wisborg, instituttleder ved Institutt for Internasjonale miljø- og utviklingsstudier, i en kommentar til terrorangrepet. Les hele kommentaren hans her.

Minnemarkeringen på NMBU ble holdt ved Andedammen på Campus Ås, og de fremmøtte tente lys for ofrene etter taler, sang og diktopplesning fra studenter. Du kan høre og se et av NMBUs studentkor, Noe ganske annet, sitt innslag på markeringen under (NB: Mobilvideo):

Det er ansatte og studenter med tilknytning til Kenya som tok initiativ til markeringen.

Studenter og ansatte ved NMBU tente lys til minne for ofrene i massakren på Universitetet i Garissa. Foto: Kristine Løwe