LANDSAM forskergruppe er i verdensklasse

Av Jayne P Lambrou

Mural in Bogota depicting the relationship between mining and conflict in Colombia.

Noragric forskergruppe Rights, Accountability and Power in Development (RAPID) får toppkarakter av Norges forskningsråd og Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen.

RAPID var en av 22 forskergrupper som fikk toppscoren 5/5 i evalueringen av norsk samfunnsvitenskapelig forskning.

Toppscoren 5 er ifølge Khrono forbeholdt miljøer og grupper som produserer forskning i verdensklasse, er meget produktive og som får sin forskning publisert i internasjonale journaler på høyeste nivå.

Selv om RAPID var alene fra NMBU om å få toppkarakter, mottok også andre forskningsmiljøer på universitetet gode skussmål, blant andre Global Studies and Environmental Governance.

Rights, Accountability and Power in Development (RAPID)

RAPID beskjeftiger seg med følgende tema for forskning og utdanning:

• Kjønnsrettigheter
  • Marginaliserte og urbefolkninger rettigheter
  • Arbeidsrett
  • Vannrettigheter og forvaltning
  • Landrettigheter og studier av følgene av oppkjøp av land
  • Miljøpolitikk og ressursrettigheter
  • Konflikt og løsningsstrategier
  • Legal pluralisme
  • Sivilsamfunnets rolle i REDD
  • Sikkerhet og utvikling

RAPID er en tverrfaglig forskergruppe med medlemmer med ulik disiplinær bakgrunn, deriblant antropologi, geografi, sosiologi, statsvitenskap, økonomi, miljø- og utviklingsstudeier [kilde: nmbu.no].

Alle rapportene fra evalueringen

Ni samfunnsvitenskapelige fagmiljøer i verdensklasse

Norsk samfunnsvitskap har god kvalitet, men få verdsleiande miljø