Landskapsarkitekt Kirsti Lovise Slotsvik blir direktør for Jernbanedirektoratet

jkl
jklFoto: Marianne Henriksen/Kystverket

Den nyutnevnte direktøren for Jernbanedirektoratet, Kirsti Lovise Slotsvik, mener landskapsarkitektene har et godt utgangspunkt for å være med der beslutningene tas.

Du går fra jobben som direktør for Kystverket til direktør for Jernbanedirektoratet 5. mars. Hvilke forventninger har du til den nye jobben?
Jeg har store forventninger, og er klar for mange utfordringer. Forventningene handler om at jeg vil kunne være med å sette kurs og fart på en viktig utvikling av jernbanen i Norge. En ny jernbanereform er igangsatt, og jeg vil være ansvarlig for at den skal gi positive resultater. Samtidig synes jeg at utfordringer som er krevende, også er givende. Dette er en god grunn tli å ha jobben som jeg har i dag som kystdirektør, og er en av grunnene til at jeg nå ønsket å bli jernbanedirektør.

Hvordan vil du benytte deg av din bakgrunn som landskapsarkitekt?
Utdannelsen som landskapsarkitekt fra NMBU (tidl. NLH) har nok farget både verdisynet mitt og måten jeg jobber på. Det at jeg som landskapsarkitekt har et bredt og helhetlig utgangspunkt for løsninger, analyse, forenkling og miljøansvar tror jeg har hatt betydning for jobbtilbudene jeg har fått tidligere i karrieren. Disse stikkordene vil nok også påvirke mitt lederskap i Jernbanedirektoratet.

Hva husker du best fra studietiden på Norges landbrukshøyskole, i dag NMBU?
Menneskene! Både medstudenter og ansatte. Mange av dem er fortsatt gode venner som har fulgt meg gjennom 30 år.

Hvordan ser du på landskapsarkitektens rolle i framtiden?
Jeg ser landskapsarkitekter overalt! Det å utfordre studentene til å ta uvanlige valg, og valg som gir dem posisjoner hvor bestemmelser tas, vil gi faget enda større betydning. Og jeg vet at utdannelsen som landskapsarkitekt gir et fantastisk grunnlag for å fylle posisjoner som kystdirektør og jernbanedirektør. Dette knyttes selvfølgelig til evnen til å være nysgjerrig, lyttende og til å ha en viss ydmykhet for andre sin kunnskap.