Slik får du en enkel og lettstelt hage

Av Kristine Løwe

"Den Enkle Hagen" på NMBU Campus Ås kvelden før lansering.
"Den Enkle Hagen" på NMBU Campus Ås kvelden før lansering.Foto: Kristine Løwe

NMBUs fagfolk har vært i vinden i det siste etter lansering av «Den Enkle Hagen» på Campus Ås, og har mange gode tips om hvordan du kan anlegge en tilnærmet vedlikeholdsfri hage.

Kan man lage en vedlikeholdsfri hage, eller i det minste en som krever minimalt med vedlikehold?

– Det er ikke mulig å anlegge en vedlikeholdsfri hage. Men en enkel hage kan bygges, der kravet til vedlikehold er minimalt. Det krever riktig utvalg av planter og materialer, og et godt grunnarbeid, sier professor Kine Halvorsen Thorén, som har  vært hovedkontaktperson for «Den Enkle Hagen» fra Institutt for landskapsplanleggings side.

Nylig var det lansering for prosjektet, et hageprosjekt anlagt av NMBU-studenter på Campus Ås som har fått mye medieinteresse.

En del av undervisningen
Prosjektet er inspirert av «Enkla Trädgården» på Slottsträdgården Ulriksdal utenfor Stockholm, som Husqvarna i sin tid tok initiativ til. Da NMBUs Institutt for landskapsplanlegging fikk en henvendelse om å lage en tilnærmet vedlikeholdsfri hage på NMBU, fikk de en idé om å innlemme prosjektet i undervisningen.

«Den enkle hagen» ble dermed temaet og utgangspunktet for et populært fritt emne og en studentkonkurranse. Studenter fra første året i landskapsingeniør- og landskapsarkitektstudiet har stått for byggingen av det nye hageanlegget, og Ragna Berg fra Senter for opplæring i anleggsgartnerfaget (SOA) har vært byggleder.

Foto: Håkon Sparre, NMBU

«Resultatet av studentenes ideer har blitt en hage med flere store bed, dekker i stein og betong og hyggelige sitteplasser. Plenen blir klippet av robotgressklipper, og det er installert automatisk vanning med svetteslanger i alle bedene,» skriver Spirea.no

De riktige valgene
I prosjektbeskrivelsen heter det «Gjennom enkle og spennende løsninger for blant annet materialvalg, plantevalg, gressklipping og vanningssystemer gir vi inspirasjon og ideer til hvordan en enkel hage kan ivaretas med minst mulig anstrengende innsats fra hageeieren. Hvordan velger du materialer som er gode og motstandsdyktige i det norske klimaet? Hvem klipper gresset når du er bortreist? Hvilke planter, busker og trær bør velges for å begrense luking og beskjæring? Hvilken jordtype og hvilke plantevekster er best å bruke for å få vakre og lettskjøttede blomsterbed?».

Dette er alle spørsmål som fagfolk fra NMBU og prosjektets samarbeidspartnere i grøntsektoren har snakket mye om i forbindelse med lanseringen.

God jord – et «must»
– Det er viktig å velge jord som er fri for ugressrøtter, hvis ikke blir det bare masse jobb med i ettertid. I kampen mot ugresset som spres i lufta, bør du plante tett. Og plant tettere enn det som er vanlig og det som er anbefalt som plantedistanse, sier Filip Ihrsen, gartner og avdelingsingeniør ved NMBU til Din Side.

– På lik linje med naturen lar vi det organiske materialet falle tilbake og gi nytt liv til bedene. Det visne bladverket danner et ”teppe” som holder godt på fuktigheten og bidrar til å holde ugresset borte. Med tiden brytes dette ned av ulike mikroorganismer, og du ender opp med fantastisk jord, sier Ihrsen til Huseiernes Landsforbund

Del hagen inn i rom
– Vil man gjøre det enklere bør man samle de ulike områdene i hagen, altså romfordelingen. Det kan for eksempel være lurt å ha alt det grønne på et sted. Et annet tips er å plante tett, sier Halvorsen Thorén til Vi i Villa.

Det er brukt betongheller med ulik overflatestruktur, i tillegg til brustein av naturstein i den enkle hagen. Betonghellene har presise kanter, noe som gjør at det blir svært smale fuger der ugresset får liten plass til å boltre seg. Med brostein er det behov for større fuger, og der må du regne med å luke litt innimellom.

– Betonghellene er ganske lette å legge, og disse ville jeg ha anbefalt i en privat hage, sier Kirsten Lunde, landskapsarkitekt ved NMBU til NTB og Nynorsk Pressekontor.

Samarbeidspartnere for prosjektet har vært Husqvarna, BEER STEN AS, ASAK Miljøstein, Bibbi’s Stauder, Gardena, Hasselfors Garden, Kvakestad Planteskole, Langhus Hagesenter, Nelson Garden, SEIM Trær og Planter og Senter for Opplæring i Anleggsgartnerfaget (SOA).

Fakta

«Den enkle hagen» var utgangspunktet for en studentkonkurranse rettet mot landskapsarkitekturstudentene i 2015. Til sammen ble det levert ni prosjekter basert på gruppearbeid, og vinnerlaget bestod av studentene Mia Thun, Carol Wong, Caroline Lytskjold, Long Nguyen og Edvard Bondi Knowles.