KBMs juleverksted torsdag 28. oktober kl 17

Av Tonje Lindrup Robertsen

Kathrine Frey Frøslie er sjef for juleverkstedet på KBM.
Kathrine Frey Frøslie er sjef for juleverkstedet på KBM.Foto: Kathrine Frey Frøslie

Gi bort hjemmelagde julegaver til jul? På KBMs juleverksted kan du lage dem!

Torsdag 28. oktober blir det helfysisk juleverksted i biblioteket på KBM fra klokka 17.

Vi stiller med materialer, enkel bevertning og kyndige veiledere, og den som møter opp kan lage (og ta med seg hjem etterpå) enten:

• En koronajulekule (det hotteste hotte i fjor jul, og fortsatt like aktuell og lekker på treet)
  • et geriljabroderi du kan ha på din egen vegg eller gi til noen som trenger å høre det (forslag rommer alt fra «det viktigste er ikke å ε, men å δ», til obskøne banneord, sirlig utført i kjede- eller korssting)
  • en stilig veske (eller et hemmelig rom i bokhylla) av en gammel bok som ingen ville kjøpe på loppemarkedet,
  • et gjenbrukshandlenett med en så fyndig dekor at du aldri ønsker å bruke et annet handlenett noen gang, eller
  • elegante boksplottøredobber! (Både skjeve og symmetriske fordelinger egner seg like bra!)

Er dette litt i overkant av hva du hadde tenkt å prestere en helt vanlig torsdagskveld, kan du få komme og lene deg tilbake i høstskumringen, spise litt gratis mat, skravle litt med hyggelige folk, eventuelt flette litt julekurver og spise pepperkaker.

Statistikk, gjenbruk og hjemmelagde julegaver

Vær forberedt på små foredrag om hvorfor akkurat disse prosjektene ble valgt til akkurat dette juleverkstedet på akkurat dette fakultetet. Her er det nemlig et noe større fokus på statistikk, gjenbruk og hjemmelagde julegaver enn på andre juleverksteder – og det er en tanke bak!

STAT100-foreleser, biostatistiker og statistrikkeblogger Kathrine Frey Frøslie er initiativtaker og overansvarlig for arrangementet, (eks-)NMBU-studentene Silje Kvist Simonsen, Marte Bergene, Ylva Marie Vik og Felix Hernandez Nohr er de kyndige veilederne, KBM-kontorsjef Siri Eikrem Skotland og eventminister på BIAS, Hilde Vinje, deltar med sine blide åsyn, og sist, men ikke minst, dekanus Sigrid Gåseidnes spanderer mat og drikke til alle som møter opp.

Arrangementet er åpent for alle med en slags tilknytning til NMBU.

OBS: Maks antall deltakere er 70.

Meld deg på dette arrangementet her, og meld deg av med en gang hvis du ikke kommer allikevel.