Produktutvikler i DryTech AS

Turmat
TurmatFoto: Shutterstock

Anita Kristine Aske har master i matvitenskap, og jobber som produktutvikler i Drytech AS som lager turmat. Her jobber hun med planlegging og gjennomføring av utviklingsprosjekter, spesifikasjoner og sensorisk testing.

Anitas bakgrunn er sammensatt av en bachelorgrad i bioteknologi med fordypning i mikrobiologi og matvitenskap, en mastergrad i matvitenskap med fordypning innen meieriteknologi og mat og helse, samt Praktisk-Pedagogisk Utdanning (PPU).

I tillegg til studiene ved NMBU, har Anita også vært et halvt år på utveksling på New Zealand hvor hun studerte ved Massey University, samt supplert med noen emner innen idrettsernæring fra Norges Idrettshøgskole i Oslo.

– Jeg er utrolig fornøyd med å ha en sammensatt faglig ballast fra ulike institusjoner, og har gjennom hele studieforløpet blitt utfordret fra flere ulike, dyktige fagmiljøer, kan hun fortelle.

Lærerikt og utfordrende

Fagområder innen ernæring, funksjonell mat, meieriteknologi og mikrobiologi har gjennom hele studieforløpet vært ekstra spennende. Dette resulterte videre i at Anita valgte en masteroppgave om produktutvikling av et probiotisk, fermentert meieriprodukt, tettemelk.

– Arbeidet med masteroppgaven var utrolig lærerikt og utfordrende, og inkluderte mikrobiologiske, kjemiske, sensoriske og reologiske teknikker.

Deltar i utviklingsprosjekter

Anita jobber som produktutvikler i Drytech AS i Tromsø som produserer både REAL Turmat og REAL Field Meal, frysetørkede ferdigretter. Arbeidsoppgavene innebærer blant annet planlegging og gjennomføring av ulike utviklingsprosjekter, produktspesifikasjoner/-datablader/-deklarasjoner og sensorisk testing av interne og eksterne produkter.

– Utviklingsprosjektene jeg så langt har vært involvert i har hovedsakelig vært knyttet til videreutvikling av eksisterende produkter, men vi arbeider også kontinuerlig med nye, spennende produkter i tillegg, forteller Anita.

Hun arbeider i tillegg innenfor kvalitetsavdelingen med kvalitetssikring, kontroll og oppfølging av produksjonen, samt som stedfortreder for kvalitetskoordinator. Andre oppgaver innebærer videreutvikling av kvalitetssystemet, arbeid og tilfredsstilling av HACCP og ISO 22000.

Solid faglig ballast

– Uansett hvilke utfordringer jeg måtte møte gjennom hverdagen på jobben, er jeg utrolig glad for den solide faglige ballasten jeg har med meg i ryggsekken fra NMBU. I tillegg opplever man gjerne ofte også at når man begynner i jobb, og spesielt i et mindre firma, at man også gjerne må ”ta i et tak” der det trengs, og at man da blir sittende med oppgaver man primært ikke forbinder med matvitenskap og studiehverdagen. På den andre siden vil dette være en mulighet til å lære litt om områder og utfordringer man kanskje ikke hadde støtt på ellers.

Unikt studiemiljø

Anita har bare gode ting å si om NMBU som studiested. Hun hørte om Ås gjennom kjente som hadde studert der, ble nysgjerrig og søkte seg dit, noe hun aldri har angret på.

– Når man velger å studere på et forholdsvis lite studiested som Ås, blir man lett tatt opp som en del av det fantastiske studiemiljøet der, og terskelen for å banke på døra hos foreleserne er meget lav, eller ikke en terskel i det hele tatt, har Anita erfart.

– Jeg opplevde at foreleserne vi hadde var veldig opptatt av å følge oss godt opp, og stilte velvillig opp for å bidra.

Anita ønsker også å trekke frem det unike  studentmiljøet på Ås. Selv var hun aktiv i kor, linjeforening, på samfunnet i en av komiteene og som funksjonær under UKA.

– På Ås har man en gylden mulighet til å lære ting gjennom å være aktiv i studentmiljøet man aldri ville lært ved kun å sitte på lesesalen, og det er lag og foreninger for alt og alle, noe som er utrolig gøy, avslutter Anita.

Les mer om studier i matvitenskap ved NMBU