Trainee Kvalitet Nova Sea

Laks
LaksFoto: Shutterstock

«Mot slutten av studietiden søkte jeg på en rekke jobber, og jeg ble overrasket over hvor mange stillingsannonser som faktisk var relevante for utdannelsen i matvitenskap. Jeg hadde jobb før endte studier,» forteller vår tidligere student i matvitenskap, Sabine Fossmo.

Bakgrunn

Før jeg begynte å studere matvitenskap hadde jeg en bachelor i ernæring og sunnhet med fordypning i produktutvikling fra University College Sjælland i Danmark. Da jeg begynte på bacheloren ville jeg bli ernæringsfysiolog, men i løpet av studiet fikk jeg er mer og mer interesse for det tekniske omkring næringsmidlenes oppbygning og mikrobiologi som innebar hvordan man kan sikre trygg mat. Jeg valgte derfor å fordype meg i produktutvikling, da jeg syns det virket kjempespennende å være med på å utvikle maten for fremtiden.

Jeg ville tilbake til Norge å jobbe etter utdannelsen og fikk meg da jobb på laboratoriet hos Synnøve Finden. Etter å ha fått litt jobberfaring fikk jeg mer og mer lyst til å lære mer, og masterstudiet i matvitenskap ved NMBU virket midt i blinken, og det valget har jeg ikke har angret på.

Under studiene i matvitenskap valgte jeg å ha mest fokus på meieri- og fisketeknologifag, da dette er spennende bransjer som jeg kunne tenke meg å jobbe innenfor. Jeg skrev en halvårig masteroppgave på Nofima Mat, som omhandlet ulike desinfeksjonsstrategier mot Listeria monocytogenes.

Litt om min nåværende jobb

Mot slutten av studietiden søkte jeg på en rekke jobber, og jeg ble overrasket over hvor mange stillingsannonser som faktisk var relevante for utdannelsen i matvitenskap. Jeg hadde jobb før endte studier. Jeg jobber nå hos oppdrettsselskapet Nova Sea på Lovund som Trainee innenfor kvalitet på slakteriet. Jeg ble ansatt igjennom traineeordningen «Kandidat Helgeland».

I traineeordningen har vi flere samlinger og blir derfor godt kjent med andre nyutdannede som er i samme situasjon. I denne traineeordningen er vi ansatt i samme bedrift i 1 år med intensjon om fast stilling etter endt traineeperiode om begge parter er fornøyd. Jeg vil absolutt anbefale traineestillinger for andre nyutdannede.

Som trainee jobber jeg med mye forskjellig innenfor kvalitet og hygiene, som kvalitetsstyringssystemer, HACCP-arbeid, laboratoriet, hygieneopplæring, tiltak for å bedre hygienen med mer. Som trainee skal jeg bli kjent med mange sider av bedriften, og siden jeg ikke hadde noen erfaring fra fiskeribransjen fra før, så har læringskurven vært bratt.

Hvordan får jeg har for utdanningen i jobben

Jeg føler meg godt rustet til jobben min med den utdanningsbakgrunnen som jeg har, hvor jeg har hatt spesielt nytte av fagene mikrobiologi, kvalitetsstyring og fisketeknologi.

I løpet av utdannelsen var det mye praktisk arbeid i Matpilotenog på laboratoriet som var veldig nyttig for å underbygge teorien, og det gjorde at man fikk en bedre forståelse for fagene.

Anbefaler matvitenskap

Jeg vil anbefale matvitenskap da det er et fremadrettet studie, og jeg tror det vil bli behov for flere med denne kompetansen i fremtiden, fordi både lovverk og kunder setter strengere og strengere krav. Næringsmiddelproduksjon er et veldig spennende område å jobbe innenfor og det finnes mange ulike bransjer som gjør jobbmarkedet veldig variert.

Studiet er tverrvitenskapelig noe som gjør at man får en bred kompetanse, og undervisningsformen gjør at man utvikler gode samarbeidsevner.

Studiemiljøet på Ås er passe stort og man blir godt kjent med medstudenter og forelesere, og kan anbefales på det varmeste.