Forskningsnyheter

Fire unge forskarar frå KBM til talentutviklingsprogram

Gjennom talentutviklingsprogrammet Forskertalent for berekraft, skal NMBU satsa på unge talent med potensial, vilje og ønske om å utvikla seg som forskarar, rettleiarar og innovatørar. I år er fire KBM-forskarar plukka ut for å delta.

Brannøvelser på Svalbard forurenser arktisk vann

Det er slett ikke hele Svalbard som er ren og uberørt natur. Brannskum fra flyplassene i Longyearbyen og Ny-Ålesund renner ut i vannet og mangedobler konsentrasjonen av miljøgifter.

Flere KBM-forskere tildelt støtte fra NFR og EU

Forskere ved NMBUs fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap (KBM) har i år fått flere tildelinger av Forskningsrådet og EU, annonsert nå i desember. Vi gratulerer alle som har fått støtte! Se oversikt over prosjektene under.

Ny doktorgrad om kosthold og tarmbakterier: kaffe er bra for helsen

At kostholdet er viktig for helsen er det liten tvil om. En ny doktorgrad fra NMBU har sett på hvordan tarmbakteriene våre påvirkes av blant annet ulike mengder fett og kaffe i kostholdet.

Her har matforskerne sin egen fabrikk

Matpiloten er matforskernes egen fabrikk. På NMBU kan forskerne bruke eget meieri, bryggeri og bioraffineri til finne ut hvordan maten kan bli enda bedre og mer bærekraftig.

Kan vi skreddersy mat og dyrefôr for å bedre bakteriesammensetningen i tarmen?

Det vi spiser, påvirker helsen vår. En ny studie viser hvordan mat og dyrefôr kan tilpasses for å bidra til å styrke spesifikke, gode bakterier i fordøyelsessystemet.

Nye funn mot lungebetennelse

Bakteriene strekker seg langt for å gjøre deg syk. Ny forskning prøver å få dem til å strekke seg kortere. Anja Ruud Winther har funnet to proteiner som gjør livet vanskeligere for bakteriene.

Stort fremskritt i ny metode for å bekjempe MRSA

Infeksjoner forårsaket av antibiotikaresistente bakterier som MRSA har blitt et enormt helseproblem verden over, og det er stort behov for nye behandlinger. Nå har forskere ved NMBU utviklet en ny metode for effektivt å bekjempe MRSA-infeksjoner.

NMBU-forskere med artikkel i Nature Communications

Flere NMBU-forskere i mikrobiologi har i dag publisert en artikkel i Nature Communications. De har sett på metoder som kan gjøre det lettere for mikrobiologer å undersøke spesifikke grupper av mikroorganismer.

Stort miljø for små mikrober

Det begynte som et lite laboratorium i en kjeller på Ås. I dag konkurrerer NMBU-forskerne med verdens største og beste universiteter.