NMBU-professor får pris for utvikling av DNA-program

Av Tonje Lindrup Robertsen

Thore Egeland er tildelt vitenskapspris fra den internasjonale organisasjonen for rettsgenetikk, International Society for Forensic Genetics (ISFG).Foto: Peter Schneider

Sist uke ble Thore Egeland tildelt en internasjonal vitenskapspris for sitt arbeid med å utvikle dataprogrammet Familias. Programmet har blant annet bidratt til å identifisere levninger i Sør-Amerika, på Kypros, i Spania og i identifikasjonsarbeidet etter 22. juli.

Thore Egeland er professor i statistikk ved Fakultet for kjemi, bioteknologi og matvitenskap ved NMBU.

Han har utviklet et program for DNA-statistikk, kjent som Familias. Programmet har bidratt til at slektskap kan fastslås mye raskere enn tidligere, også når man skal matche DNA opp mot slekt som ikke er i den nærmeste familien.

Egeland er nå tildelt en vitenskapspris fra den internasjonale organisasjonen for rettsgenetikk, International Society for Forensic Genetics (ISFG), på bakgrunn av arbeidet med Familias-programmet.

Les mer om Egelands arbeid i NRK-artikkelen Barnebarnet som ble stjålet.

Om Familias-programmet

Når man skal påvise om noen er i slekt eller ikke, er det bestemte områder av DNA-molekylene våre som analyseres. Disse områdene kalles genetiske markører. Jo likere de genetiske markørene er, jo større sannsynlighet er det for slektskap.

Samtidig er det slik at tilfeldig endringer i arvestoffet, mutasjoner, og andre effekter som degradert DNA kompliserer beregningene. Fordi vi vet hvor stor andel av befolkningen som har samme verdi på de ulike markørene, kan vi regne ut sannsynligheten for om en DNA-match er tilfeldig eller reell.

Hvis DNA fra far, mor eller barn ikke er tilgjengelig, kan man bruke DNA fra andre familiemedlemmer. Utfordringen i disse sakene er at familielikheten i arvestoffet reduseres for hvert slektsledd. Derfor blir denne typen regnestykker svært kompliserte.

Statistikk-programmet Familias kan utføre disse kompliserte regnstykkene på sekunder. Det er utviklet av Thore Egeland i samarbeid med Petter Mostad (professor Chalmers, Sverige) og Daniel Kling (forsker, Rättsmedicinalverket, Sverige). Sistnevnte disputerte ved NMBU 2015 og har siden 2010 hatt ansvaret for videreutvikling og vedlikehold av Familias.

Klikk her for å lese mer om forskningsgruppen innen biostatistikk