Rådgiver i forsikringsbransjen

- Bachelorprogrammet i samfunnsøkonomi ga meg viktig og grunnleggende forståelse av økonomi og samfunn, noe som er viktig i jobben min som økonomisk rådgiver i Gjensidige, sier Signe Marie Brandal.

Etter å ha fullført bachelorstudiet ønsket Signe Marie å få relevant arbeidserfaring. Hun forteller at hun i løpet av tre uker søkte på en rekke ulike jobber, og at hun til slutt ble tilbudt jobben i Gjensidige. Her jobber hun på finanskontor i Oslo.
– En typisk oppgave i jobben er å gjennomføre kundemøter på kontoret der jeg tilbyr økonomisk gjennomgang og videre rådgivning opp i mot forsikringsløsninger, sier hun.

Signe Marie Brandal gir rd om forsikringer p sitt kontor i Gjensidige.
Signe Marie Brandal gir rd om forsikringer p sitt kontor i Gjensidige. Photo: Privat

Allsidig bachelorutdanning i økonomi
I tillegg til de obligatoriske emnene i makroøkonomi, mikroøkonomi og metode, så valgte Signe Marie å ta fordypningsemner i miljø- og utviklingsøkonomi, politisk økonomi og internasjonal økonomi. Som valgfrie emner tok hun også emner i finansiering og investering, organisasjonsteori og markedsføring. I løpet av studiet fikk hun også plass til utvekslingsopphold i Costa Rica og Den dominikanske republikk.

- På hvilken måte er utdanningen din relevant for din nåværende stilling?
- Utdanningen ga meg viktig og grunnleggende forståelse av økonomi og samfunn, noe som er viktig i denne jobben. Videre synes jeg det er viktig å få fram at universitetet er svært flinke til å legge opp studiene med vekt på samarbeid og presentasjoner. Dette lærte jeg svært mye av, og var en nøkkelfaktor til at jeg fikk jobben jeg har i Gjensidige.

- Hva er dine tanker om bachelorstudiet?
-
Jeg hadde en fantastisk tid i Ås som gav meg svært mye, og er noe jeg anbefaler til alle som jeg møter. Klassene er av passe størrelse, slik at man alltid føler man kan snakke med foreleser om det er noe en lurer på. Videre er lærerne/professorene svært flinke til å følge opp elevene, slik at man føler seg ivaretatt og sett. Dette er viktig. Ved siden av studier, tilbyr universitetet et rikt tilbud av organisasjoner og ting man kan gjøre på ved siden av studiene.

- Hva er det første du tenker på når du ser tilbake på studietiden i Ås?
- Fantastisk tid! Flinke forelesere og personell, hyggelige medstudenter og gode tilbud ved siden av studiene. Når jeg tenker tilbake, kjenner jeg at jeg gleder meg til å begynne på en mastergrad en gang i fremtiden:).

- Hvilke råd har du til kommende studenter?
- Utnytt tilbudene som finnes til det fulle. Du er student nå, arbeidslivet vil komme før eller siden. Dra på utveksling og engasjer deg i en studentorganisasjon. Når du kommer ut i arbeidslivet vil du merke at dette er nesten like viktig som å huske alle formlene du skal igjennom.

- Hva er dine karriereplaner for framtiden?
- Planene var å få relevant arbeidserfaring før jeg valgte hvilket masterstudium jeg vill gå videre på. Jeg ser på forskjellige masterstudier innen utviklingsøkonomi, både innenlands og utenlands. Jeg er veldig glad for at jeg har en god bakgrunn fra bachelor, i tillegg til relevant arbeidserfaring, slik at jeg kan ta dette med meg videre i masterstudiene.