Nye forskere ved Skatteforsk

Av Andreas Økland

Frischsenteret
FrischsenteretFoto: Foto: Frischsenteret

Frisch-forskerne Simen Markussen (til venstre) og Knut Røed (til høyre) blir del av Skatteforsk-senteret.

To av Norges fremste forskere, Simen Markussen og Knut Røed, skal framover tilbringe tid ved Handelshøyskolen på Ås ved siden av sitt daglige arbeid ved Frischsenteret. Før jul ble de to en del av Skatteforsk - Senter for skatte- og adferdsforskning, og i tiden framover skal de bidra med sin erfaring og kunnskap i arbeidet med å vise og forstå hvordan vi påvirkes av og tilpasser oss skatter, avgifter og annen offentlig politikk.

Simen Markussen har jobbet ved Frischsenteret siden han fullførte sin doktorgrad ved Universitetet i Oslo i 2010. I løpet av denne tiden har han markert seg som en av de fremste forskerne på norsk arbeidsliv. De siste årene har han blant annet publisert i The Review of Economics and Statistics, Journal of the European Economic Association, Journal of Human Resources, Labour Economics og Economic Journal.

Markussen har også markert seg i den offentlige debatten, gjennom faste kronikker i Dagens Næringsliv og som en yndet rådgiver for politiske partier langs hele det politiske spekteret. Han har vært medlem av flere politiske utvalg, og ledet det såkalte Markussenutvalg, som i fjor avleverte NOUen «Lærekraftig utvikling. Livslang læring for omstilling og konkurranseevne» til daværende kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Knut Røed har i likhet med Markussen jobbet ved Frischsenteret siden han fullførte sin doktorgrad ved UiO, på hans side i 1998. Siden den gang har han blitt en av nestorene innen arbeidsliv og offentlig økonomi her til lands. Sammen med blant andre Markussen har han forsket på norsk arbeidsliv, på innvandring og på det norske pensjonssystemet. Han er samtidig Research Fellow ved det anerkjente arbeidsmarkedsinstituttet IZA og tilknyttet redaktør for tidsskriftene Scandinavian Journal of Economics og IZA World of Labor.

Røed er også mye brukt som ekspert i media og av offentlige mydigheter. Han er blant annet en del av Dagens Næringslivs renteråd, som før hvert rentemøte uttaler seg om tilstanden i norsk økonomi og gir sine råd til hvor styringsrenten bør ligge.

Les mer om forskerne som er tilknyttet Skatteforsk - Senter for skatte- og adferdsforskning her.

Abonner på nyheter fra Skatteforsk ved å melde deg på her.