Løft blikket - noen trenger deg

Av Lise Thoen

Du trenger noen, og noen trenger deg. Dette er et av hovedbudskapene i årets markering av verdensdagen for psykisk helse. 10.-16. oktober setter vi vår psykiske helse på agendaen og inviterer deg til å være med.

På NMBU og Handelshøyskolen ønsker vi at våre studenter skal føle seg som en del av et sosialt felleskap. De skal ha gode venner, oppleve sosial støtte og være trygge nok til å ta opp psykiske utfordringer. Denne tryggheten skaper vi i fellesskap. Vi kan alle bidra.

#Løft blikket er årets tema for verdensdagen for psykisk helse, og for NMBUs markering av verdensdagen for psykisk helse fra 10. oktober - 16. oktober.

NMBU tilbyr et rikholdig program med ulike arrangementer til alle NMBU-studenter. Klikk deg inn på lenken under og sjekk ut hva du kan delta på!

Program for Psykisk helseuke ved NMBU

Onsdag 12. oktober: Lunsjsamtale om psykisk helse

Dekan Casper Claudi Rasmussen inviterer til dialog med studentene om psykisk helse på Handelshøyskolen. - Det at vi møtes på campus, ser hverandre og deler studiehverdagen med hverandre, er viktig for trivsel og et godt læringsmiljø, sier dekanen.

Han gleder seg til å møte studentene denne onsdagen og oppfordrer studenter til å ta med en medstudent og delta i dialogen om et viktig tema.
Susanna Borovski Lübeck fra helsestasjonen for ungdom og studenter kommer for å snakke om psykisk helse. Hun vil presentere resultater fra SHOT-undersøkelsen som grunnlag for dialog med studentene. Det vil bli brukt et interaktivt og anonymt verktøy for å stemme frem aktuelle tema som ønskes løftet opp av studentene. I tillegg er studentrepresentanter, faglærer, studieveiledere og andre aktuelle gjester invitert til å være med i dialogen.

- Så, kom alene, kom med en venn, kom med en kollega og vis at du er til stede og klar for å følge opp dine medstudenter, avslutter Casper.

Onsdag 12. oktober, klokken 12.15-14.00, T401, i Tårnbygningen
Pizza serveres fra kl 13.00
Ingen påmelding nødvendig.

International students are warmly welcome to attend the informal mingling part from 13:00 pm outside room T401 with pizza and beverages.

Waffle Thursday

For English speaking students we recommend as well to attend the Waffle Thursday event 13th of October:

3 pm–4 pm Mental health around the world, SiT/Urbygningen

Waffel Thursday. There is a large variety in how mental health is talked about and treated in different countries. How is it in your homecountry? One student will introduce the topic with examples from her own country and situation.

The Health Center will participate and we will open for discussion!

Complete NMBU program for the Mental Helth week