Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp.

Av Lise Thoen

NMBU Friluftsliv inviterer til tur under psykisk helseuka ved NMBU.
NMBU Friluftsliv inviterer til tur under psykisk helseuka ved NMBU.Foto: Illustrasjon og Bodil Norderval

På NMBU og Handelshøyskolen ønsker vi at våre studenter skal føle seg som en del av et sosialt felleskap. De skal ha gode venner, oppleve sosial støtte og være trygge til å ta opp psykiske utfordringer. Denne tryggheten skaper vi i fellesskap. I uke 41 setter vi fokus på vår psykiske helse og inviterer deg til å være med!

Vær oppmerksom. Vær til stede. Følg opp. Dette er stikkord som motvirker ensomhet og utenforskap og styrker vår psykiske helse. Dette er stikkord som viser at det er i fellesskap vi kan bidra til at de rundt oss har det bedre. Din handling teller!

NMBU markerer verdensdagen for psykisk helse i en hel uke fra 10. oktober. Da tilbyr vi et rikholdig program med ulike arrangementer til alle NMBU-studenter. Klikk deg inn på lenken under og sjekk ut hva du kan delta på!

Program for psykisk helseuka ved NMBU

På Handelshøyskolen skal vi ha to egne arrangementer for våre studenter. På disse løfter vi studentenes liv og utfordringer, i dialog med studentene. Hva kan hver enkelt av oss kan gjøre, og hva kan vi som studiested gjøre for at flere skal ha det bra?

Onsdag 13. oktober: Lunsjsamtale om psykisk helse kl 12.15-14.00

Dekan Gro Ladegård, inviterer til dialog med studentene. Hun sier «de fleste kjenner seg sikkert igjen i at det har vært en tøff periode med nedstengning og lite sosial kontakt.» Nå ønsker Gro å invitere studentene til dialog om hvordan vi på  Handelshøyskolen kan bidra til økt åpenhet og bedre psykisk helse for studentene. Se eksempler på problemstillinger lenger ned i saken.

Susanna Borovski Lübeck fra Helsestasjonen for ungdom og studenter kommer for å snakke om psykisk helse og svare på spørsmål fra studentene. Susanna vil gjerne vite hvor hva studentene opplever som utfordrende og hva studentene selv ønsker å høre mer om i forhold til psykisk helse. I tillegg er studentrepresentanter, faglærer, studieveiledere og andre aktuelle gjester invitert til å være med i dialogen.

- Så kom alene, kom med en venn, kom med en kollega og vis at du er til stede og klar for å følge opp dine medstudenter.

Lunsj serveres fra kl. 12.15 i rom TU101, kinosalen i Tårnbygningen.
Meld deg på innen 11. oktober
, slik at vi får bestilt lunsj til alle!

Fredag 15. oktober: Fadderne inviterer til sosial lunsj

Faddersjefene inviterer alle faddere og fadderbarn til felles lunsj og sosial møteplass utenfor Tårnbygningen kl. 14-15.
Bevertning: wraps/ baguetter og mineralvann
Påmelding innen 11. oktober, pga. matbestilling!

Send inn spørsmål til dialogen i lunsjsamtalen 13. oktober
Vi vil gjerne ha med oss dine spørsmål. Du finner en postkasse utenfor ekspedisjonen i Tårnbygningen 4. etasje, der du helt anonymt kan levere inn en lapp med viktige tema for deg.

Aktuelle problemstillinger kan være:
-Jeg har ikke vært sosial på lenge og har behov for å sosiale treff igjen, hvor kan jeg treffe medstudenter utenom forelesning?
-Jeg har en venn som har det vanskelig, hvordan kan jeg bry meg? Hvem skal jeg anbefale at min venn kontakter?
-Er det noen sosiale soner på Handelshøyskolen som gjøre det enklere å treffes etter forelesning?
-Hva kan jeg gjøre for å inkludere flere i min vennekrets?
-Hvordan vil undervisningen planlegges fremover i forhold til fysisk versus digital undervisning?
-Hva gjør Handelshøyskolen i undervisningen for å bidra til mer kjennskap til hverandre etter lang tid med nedstengning?