Solid økning i søkere til NMBU Handelshøyskolen

Av Lise Thoen

NMBU Campus Ås
NMBU Campus ÅsFoto: Annette Alstadsæter

NMBU Handelshøyskolen fortsetter den gode trenden og har også i år en sterk økning i søkningen til de fleste studieprogrammene.  Fagområdene Business Analytics og den nye mastergraden i Bioøkonomi fremstår som attraktive valg for bevisste studiesøkende.

Søkningen til bachelorstudiet i økonomi og administrasjon økte i år med 18.5 prosent i følge tall fra Samordna opptak.  Samfunnsøkonomistudiet på bachelornivå fikk dobbelt så mange primærsøkere i 2020 som i 2019 og holder dette nivået i år.

Masterprogrammet i økonomi og administrasjon fikk 10 % flere søkere i år.  Det er dessuten god søkning til våre to tverrfaglige masterprogrammer, master i bioøkonomi og master i entreprenørskap og innovasjon. Dette er hyggelige tall for NMBU Handelshøyskolen.

- Årets søkertall viser at profilene vi har ved NMBU Handelshøyskolen etterspørres av årets studiesøkende. Det er spesielt profilene innen business analytics, som tilbys på både bachelor og master nivå, og det nye masterstudiet i bioøkonomi som har vekket søkernes interesse. Videre forventer vi stor interesse for profilen bærekraftsledelse på bachelorstudiet i økonomi og administrasjon, forteller dekan Gro Ladegård.

- Vi ser at våre studenter velger en trygg og arbeidsrelevant økonomiutdanning, men med en profil som oppleves som både tidsaktuell og fremtidsrettet, sier Ladegård.
- NMBU Handelshøyskolen har lange tradisjoner med å tilby utdanninger som kombinerer en solid økonomiutdanning med teknologi, naturvitenskap eller andre samfunnsfag. Vi opplever at kandidater med en slik tverrfaglig kompetanse er mer etterspurt enn noen gang.

- Årets studiebarometer viste at NMBU Handelshøyskolen sine studenter er svært fornøyde med utdanningen og studiemiljøet, noe vi tror bidrar til den jevne økningen av søkere. Studietiden er mer enn bare studier, noe vi har fått kjenne på kroppen det siste året med coronarestriksjoner, påpeker  Ladegård.